kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Škoda Octavia IV. 2024: faceliftový krivoočko je späť. Škoda pokračuje v tradícii

Škoda Octavia aj pri treťom facelifte svojho kľúčového modelu stavila na rozporuplný dizajn.


Škoda Octavia prichádza vo svojej štvrtej generácii s faceliftom v polovici života. Tak ako generácie II. a III., aj tu platí, že vynovená maska má rozprúdiť diskusiu a pomôcť predajom. Zmeny sa ale neobmedzujú len na upravené LED svetlá.

Octaviu postupne vytláča z pozície jednotky českej automobilky model Fabia. Dôvod na to je jasný, veď za relatívne rozumnú sumu dokáže ponúknuť výborné úžitkové vlastnosti. Nie je sa preto čomu čudovať, že štvrtá generácia dostáva omladenie pre ďalšiu časť svojho životného cyklu. Škoda Octavia bude ešte lepšia ako bola doteraz a to hneď z niekoľkých významných hľadísk. Pozrime sa teda, čo sa na tomto vozidle zmenilo.

Hneď prvé, čo padne do pozornosti je zmenená predná časť, ktorá si už v základných verziách kladie za cieľ podporiť šírku vozidla a zvýrazniť ju neprehliadnuteľným širokým pásom v spodnej časti nárazníka. Na jeho bokoch sú funkčné aerodynamické otvory a celková sieť a štruktúra dostali nové prevedenie. Na základe zmeny nárazníku sa trochu zmenila aj maska chladiča a aj tá vyzerá širšie.


Zdroj: Škoda


Predné svetlomety budú odteraz štandardne vybavené LED technológiou a za príplatok bude druhá generácia maticových svetlometov. Kombinuje nielen diaľkové a stretávacie segmenty, ale dokáže adaptívne reagovať podľa vzniknutej situácie. Dokonca v samotnom telese týchto svetiel je aj svetlo na kompenzáciu počasia. Môžeme mu hovoriť napríklad hmlovka. Ďalšie väčšie vylepšenie prichádza vo forme upraveného znaku na kapote, ale tiež vo forme nových zliatinových diskov. Do ponuky pribudnú až tri tvary, každý z nich bude mať istý stupeň aerodynamickej optimalizácie a niektoré dokonca prinesú aj plastové aerodynamické pukličky.
Zadná časť predvedie veľmi podobné vylepšenia. Zadné svetlá ukážu sekvenčné diódové smerovky a vnútro telesa zažiari novým usporiadaním segmentov. Škoda sa na prepojené svetlomety v tomto modeli hrať nemieni. Ale rozhodne chce podčiarknuť šírku vozidla a to elementami v spodnej časti nárazníka. Veď na to stačí relatívne malá zmena.

Interiér modelu môže byť v znamení niekoľkých tém, ktoré budú kopírovať témy v nových modeloch Superb a Kodiaq, ale začal s nimi elektrický Enyaq. Loft, Lounge a Suite budú mať miesto aj v Octavii. A rovnako v nej budú mať miesto aj výrazne ekologické riešenia postavané okolo udržateľných materiálov. Vylepšené Simply Clever riešenia prinesú nielen úpravu škrabky, ale aj nový odkladací priestor v príslušenstve, ktorý môže majiteľ umiestniť na stredový tunel za koniec stredovej konzoly do zadnej časti. Tento odkladací priestor dokáže, podľa automobilky, poskytnúť miesto pre menšiu tašku, alebo pre držiaky na nápoje. Vzadu tiež budú vylepšené USB-C konektory s ponúkaným výkonom až 45 W, schopné nabíjať kompatibilné notebooky a všetky ďalšie zariadenia.

Vizuálne tu ale zmeny hľadať ťažko, kufor ostáva rovnaký, miesto pre pasažierov taktiež, veľká zmena ale ukáže svoje pôsobisko v prednej časti. Škoda siahla po vylepšení celej prístrojovej dosky. Celá je postavená okolo nového systému MIB4 odolávajúcemu kyberútokom podľa požiadaviek Európskej únie. Kyberbezpečnosť je veľká téma a Škoda Octavia zvládne aj vylepšenia a aktualizácie na diaľku. Nový systém MIB4 bude bežať aj na väčšom displeji s uhlopriečkou 13 palcov, pričom pred vodičom bude už štandardne digitálny panel s uhlopriečkou 10 palcov. Bude dostupný po všetkých stupňoch výbavy bez príplatku. Aj napriek pokroku si nechá Octavia ovládanie hlasitosti na lište pod displejom. A takisto ostáva aj pás tlačidiel na svojom mieste nad stredným výduchom. Nezmenil sa dokonca ani prepínač prevodovky. Kým zvonka je modernizácia vidieť extrémne, vnútri bude hlavne pod velením väčšieho displeja. Displeja využívajúceho najnovší systém s podporou umelej inteligencie a chatovacieho robota ChatGPT.

Auto ktoré sa začalo v modernej verzii vyrábať už v roku 1996 a je od roku 2016 najobľúbenejším európskym automobilom s karosériou kombi ponúkne 4 benzínové agregáty a dva naftové. Dokonca dve verzie prinesú mild hybridnú technológiu. Plug-in hybridy v štartovacej zostave zatiaľ nie sú.


Zdroj: Škoda


Aké motory bude mať nová verzia Octavie? V prvom rade musíme vedieť, že litrový trojvalec už čakať netreba. Jeho miesto zaujala vylepšená verzia 1,5 TSI Evo 2, ktorá stále prichádza s možnosťou vypínania valcov a v základnom stave má manuálnu prevodovku spojenú s pohonom prednej nápravy. Vlastne motor 1,5 TSI je vždy iba s pohonom prednej nápravy, ale môže mať aj automatickú prevodovku. Nech je výkon akýkoľvek, automat automaticky znamená mild hybrid. Slabšia verzia prinesie 85 kW (115 k) a tiež, ešte dôležitejšie, 220 Nm. Silnejšia verzia agregátu zase príde s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 250 Nm.

Neskôr, v roku 2025, sa v ponuke objaví motor 2,0 TSI, prepracovaná verzia agregátu, ktorý figuroval v aute aj teraz. Bude mať výkon zvýšený zo 140 kW (190 k) na 150 kW (204 k) a krútiaci moment sa dostane na 320 Nm. Táto alternatíva ponúkne iba sedemstupňovú prevodovku DSG a pohon všetkých 4 kolies.

Zo štandardných verzii ešte bude v ponuke dvojlitrové TDI s výkonmi 85 kW (115 k) a 110 kW (150 k). Slabšia alternatíva príde s 300 Nm a silnejšia s 360 Nm. Znova tu bude rozdelenie, že slabšia možnosť využije výhradne manuálnu šesťstupňovú prevodovku a výkonnejšia dvojspojkovú sedemstupňovú.

V ponuke ostáva aj vykoná verzia RS, ale zatiaľ iba ako benzínový dvojlitrový štvorvalec. Bude mať výhradne pohon predných kolies a sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovkou. Manuál už budete hľadať márne, lebo aj pri predajoch tvoril úplne mizivé množstvo v celkovom mixe. Aj napriek tejto smutnej správe je jedna, ktorá dokáže spôsobiť úsmev na tvári. Octavia RS bude mať výkon až 195 kW (265 k) a krútiaci moment 370 Nm. Bude rozhodne najvýkonnejšou motorizáciou v ponuke inovovaného modelu.

Vylepšenia Octavie RS budú kopírovať vylepšenia štandardného modelu. Taktiež odprezentuje nové zliatinové disky, svetlá s maticovým systémom druhej generácie, ale aj iný predný nárazník a čiernou farbou lakovaný lem masky chladiča.

Do ponuky sa modernizovaná verzia Škody Octavia chystá už onedlho. Mohlo by to znamenať, že vylepšené vozidlá prídu na trh už v polovici tohto roka. A ak máte Octaviu štvrtej generácie, tak je krok dostatočný na zváženie prestupu k novej verzii.


AUTOR: © Zoznam/jm
Zdroj: podkapotou.sk