Volkswagen podľa vyjadrení zástupcov vedenia nutne potrebuje znížiť náklady. Plánuje prepúšťanie a znižovanie miezd. Odbory sú proti.
Minulotýždňové prvé kolo rokovaní medzi VW a odbormi IG Metall ukázalo ako veľká je priepasť medzi plánmi firmy a očakávaniami odborov. Poďme si to zrekapitulovať.
Skupina Volkswagen v spore o možné rušenie pracovných miest a zatváranie závodov vyzvala zamestnancov na ústupky. "Musíme zvýšiť produktivitu. Musíme znížiť naše náklady na pracovnú silu," píše sa v letáku, ktorý spoločnosť v utorok distribuovala vo svojich šiestich závodoch v Nemecku. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Volkswagen podľa vedenia koncernu vyrába v Nemecku príliš draho a bojuje tiež s nadbytočnými kapacitami. Ku konkrétnym opatreniam na zníženie nákladov sa spoločnosť v dokumente nevyjadrila.
Volkswagen sa na svojich nemeckých zamestnancov obrátil deň pred začiatkom rokovaní o kolektívnej zmluve. Okrem štandardného vyjednávania o mzdách sa rozhovory so zamestnaneckou radou a odborovým zväzom IG Metall budú týkať aj budúcnosti nemeckých závodov a dohody o garancii pracovných miest, ktorú Volkswagen tento mesiac vypovedal.
Volkswagen začiatkom septembra oznámil, že po prvý raz vo svojej histórii uvažuje o zatvorení závodov v Nemecku v rámci plánu znižovania nákladov, keďže sa snaží konkurovať ázijským rivalom. Automobilka v rámci tlaku na reštrukturalizáciu tento mesiac tiež ukončila dlhotrvajúci systém garancie pracovných miest pre šesť svojich nemeckých závodov. Tým sa dostal do konfliktu s odbormi, ktoré prisľúbili tvrdý odpor voči akýmkoľvek škrtom.
Odbory chceli na rokovaniach o novej mzdovej dohode, ktoré sa konali v stredu 25. septembra v Hannoveri presadiť nielen garantovanie pracovných miest, ale tiež zvýšenie miezd o 7% pre 120-tisíc zamestnancov.
Zdroj: TASR/AP TASR/DPA
Prvé kolo, druhé v nedohľadne...
V stredu sa začalo prvé kolo rokovaní medzi odbormi a vedením VW. Odbory sľúbili tvrdý odpor voči úsporným opatreniam, ktoré navrhoval koncern. Potom čo Volkswagen uviedol, že zvažuje celkombezprecedentný krok - zatvorenie tovární v Nemecku, odbory vyhlásili, že vedenie koncernu firmu riadi zle a uprednostňuje zisk pred budovaním udržateľnej budúcnosti.
Odborový zväz IG Metall, ktorý zastupuje veľkú časť zamestnancov VW, v stredu pred začiatkom stretnutia žiadal vedenie o podrobnosti o možnom prepúšťaní. Spoločnosť však neposkytla ďalšie informácie, ako napríklad to, ktoré závody by mohli byť zatvorené. "Odpovede očakávame dnes," povedal Thorsten Gröger, hlavný vyjednávač IG Metall. Gröger varoval, že pracovníci sú pripravení brániť sa škrtom a presadzovať svoje požiadavky činmi. "Sme len na začiatku sporu s firmou. Ide do tuhého," povedal s tým, že štrajk môže prísť kedykoľvek po 1. decembri.
IG Metall musí tiež rokovať aj o nových pracovných zmluvách pre 130.000 zamestnancov hlavnej značky VW v Nemecku po tom, čo skupina začiatkom tohto mesiaca zrušila dohodu o garancii pracovných miest. Tá od polovice 90. rokov zabezpečovala zamestnanosť v šiestich závodoch v západnom Nemecku.
VW začiatkom tohto mesiaca upozornil, že nemôže vylúčiť hromadné prepúšťanie alebo zatváranie závodov ako súčasť úsporného plánu. Poukázal pritom na vysoké náklady na energie a pracovnú silu v Nemecku.
Problémy vo Volkswagene zasiahli vládu kancelára Olafa Scholza v čase, keď domáca ekonomika zápasí s ťažkosťami. Po šokujúcom vyhlásení Volkswagenu sa rokovania o novej platovej dohode posunuli o mesiac dopredu.
Daniela Cavallová, šéfka zamestnaneckej rady vo VW, varovala, že odbory majú stále "silný vplyv" vo Volkswagene. "Vo Volkswagene sú ziskovosť a istota pracovných miest rovnakými cieľmi," povedala v prejave pred budovou v Hannoveri, kde sa zhromaždilo asi 3000 zamestnancov. Pripustila, že VW "momentálne zažíva vážne problémy z ekonomického hľadiska", ale dodala, že zamestnanci boli v minulosti "ochotní pristúpiť ku kompromisom". Arne Meiswinkel, ktorý vedie rokovania za Volkswagen, uviedol, že automobilka čelí "vážnej situácii". "Hrozí nám, že nás predbehne zahraničná konkurencia. Musíme preto konať, aby sme zostali konkurencieschopní, musíme teraz spoločne komplexne reštrukturalizovať Volkswagen," vyhlásil.
Zdroj: TASR/AP TASR/DPA
Po trojhodinových rokovaniach sa hlavní vyjednávači zúčastnených strán zhodli, že sa na ničom nezhodli. Volkswagen jasne odmietol mzdové požiadavky odborov
"Namiesto záťaže na strane nákladov potrebujeme zníženie nákladov. To si bude vyžadovať aj príspevok od zamestnancov," uviedol Arne Meiswinkel, vyjednávač skupiny VW a personálny šéf v jej rovnomennej hlavnej značke. Podľa odborov to fakticky znamená, že automobilka počíta so znižovaním miezd. "Musíme to tak interpretovať," uviedol Thorsten Gröger, hlavný vyjednávač IG Metall, po skončení trojhodinových rokovaní v Hannoveri.
Podľa IG Metall nenastalo žiadne zblíženie ani v spore o možné zatváranie závodov a prepúšťanie. "Nič sa nekonkretizovalo, zostalo to vo všeobecnej rovine," povedal Gröger. Nový termín rokovaní zatiaľ nebol dohodnutý, zástupca odborov však vyjadril nádej, že sa tak stane do konca novembra.
O dva dni neskôr Volkswagen opäť zhoršil svoje vyhliadky pre tento rok
Koncern pôvodne počítal so zvýšením dodávok o 3 % v porovnaní s minulým rokom, keď dosiahli 9,2 milióna vozidiel. V piatok po uzavretí burzy oznámil, že aktuálne očakáva predaj na úrovni len okolo 9 miliónov vozidiel.
Volkswagen zároveň skresal vyhliadky týkajúce sa obratu. Teraz počíta s obratom na úrovni 320 miliárd eur, keď pôvodne predpovedal zvýšenie o 5 % v porovnaní s minuloročným obratom na úrovni 322 miliárd eur.
Šéf koncernu Oliver Blume očakáva aj slabšiu ziskovosť. Prevádzkový zisk by mal dosiahnuť 18 miliárd eur a prevádzková zisková marža okolo 5,6 % namiesto 6,5 % až 7 %.
Prioritné akcie Volkswagenu sa v predĺženom obchodovaní oslabili o 3,2 %.
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR, DPA, podkapotou.sk