kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Už ste prezuli? Neriskujte dojazďovanie zimných pneumatík v lete

S nástupom jari neprichádzajú len dlhšie slnečné dni, ale aj dôležité obdobie v kalendároch motoristov.


S teplejším počasím prestáva platiť nariadenie o povinnom používaní zimných pneumatík v zákonom daných prípadoch – súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza na vozovke. Podľa prieskumov spoločnosti Continental z minulých rokov sa slovenskí vodiči správajú zodpovedne a s výmenou obutia čakajú na priaznivé počasie.

Stále sa však nájdu takí, ktorí v lete „dojazďujú“ zimné plášte. Ukázal to prieskum agentúry STEM/MARK, zadaný spoločnosťou Continental Barum s.r.o., vykonaný v období 7. - 14. 9. 2018 u 500 vodičov na Slovensku starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom aute. Podľa neho Slovenskí vodiči majú k prezúvaniu zodpovedný prístup, až 95 % opýtaných mení pneumatiky pred ďalšou sezónou, 5 % vodičov praktizuje tzv. „dojazdenie“ pneumatík.

Priemerný slovenský vodič najazdí za rok približne 15 000 kilometrov, z toho väčšia porcia pripadá na letnú sezónu, ktorá je dlhšia. Tento rok však bude nájazd vodičov nižší pre pandémiu nového koronavírusu a opatreniam, ktoré obmedzujú cestovanie. Postupne bude dochádzať k zmierňovaniu nariadení a motoristi budú môcť opäť vyraziť na cesty.

Slovenskí vodiči si pri prezúvaní zo zimných pneumatík na letné počínajú zodpovedne a s výmenou plášťov čakajú až na dobré počasie. Aj napriek tomu z prieskumu spoločnosti Continental vyplýva, že motoristi sú v tomto ohľade dôslednejší pred zimou, keďže žiadny z opýtaných motoristov neuviedol, že by používal letné pneumatiky po celý rok. Na počiatku letnej sezóny však mnoho šoférov váha a premýšľa, ako ušetriť za prezutie a za ďalšiu sadu plášťov, a to i napriek tomu, že najazdia proporčne omnoho viac kilometrov než v zime. To potvrdzujú aj výsledky prieskumu, podľa ktorého volí správne letné obutie o 5 percent menej majiteľov vozidiel.


Tak ako sa nehodia letné pneumatiky na zimné cesty (ako vidno na obrázku), platí to aj naopak.

Kompromis – celoročné pneumatiky, ale nie pre každého
Podľa uvedených dát z prieskumu sa nájdu Slováci, ktorí praktizujú tzv. „dojazďovanie“, kedy jazdia aj v lete na zimných pneumatikách. Môžu tak riskovať nielen svoju bezpečnosť, ale ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky. Dojazďovanie je veľmi obľúbené u vodičov, ktorých zimné pneumatiky majú dezén menší ako 3 milimetre a nemôžu ich tak použiť cez ďalšiu zimnú sezónu.

Zákon síce používanie zimných pneumatík v letnej sezóne nezakazuje, no z hľadiska bezpečnosti môže byť jazda na nevhodných plášťoch riziková. Zimné plášte sú určené na jazdu pri nižších teplotách a ich vlastnosti nie sú v lete optimálne, čo potvrdzujú aj odborníci.

"Jazda na zimných pneumatikách mimo zimné obdobie vyžaduje zvýšenú opatrnosť. Zimné pneumatiky jednoducho nie sú konštruované na jazdu v letných podmienkach. Na zimných plášťoch v lete musia vodiči počítať s dlhšou brzdnou dráhou, s horším bočným vedením aj s vyššou hlučnosťou. Preto odporúčame všetkým vodičom, aby v lete skutočne používali letné plášte. Ak chcú iné riešenie, na trhu sú aj celoročné pneumatiky, ktoré sú pre použitie v lete jednoznačne vhodnejšie ako plášte zimné," nabáda Aleš Langer z oddelenia Technického zákazníckeho servisu Barum Continental.

Práve celoročné pneumatiky sú vhodným riešením pre vodičov, ktorí najazdia menej kilometrov, necestujú v extrémnych podmienkach a absolvujú len krátke vzdialenosti. Univerzálne plášte sú u slovenských vodičov stále obľúbenejšie vďaka zlepšeným jazdným vlastnostiam a bezpečnosti, ak ich porovnáme s celoročnými plášťami v minulosti. K ich výhodám patrí aj časová a finančná úspora. Vodiči však nesmú zabúdať, že je to stále kompromisné riešenie. Ak jazdíte viac, odborníci vám radia prezuť na letné plášte.


Správne načasované prezúvanie
Dôležité je tiež načasovanie prezúvania. Vzhľadom na našu legislatívu sa oplatí sledovať hlavne vývoj počasia. „Dlhodobo motoristom radíme, aby sa riadili „pravidlom“ 7 ° C a prezúvali až vo chvíli, kedy sa teploty ani v nočných hodinách dlhodobo nedostávajú pod sedem stupňov. Letné a zimné pneumatiky sú totiž vyrobené z rozdielnych zmesí, líšia sa aj konštrukciou a reagujú rozdielne pri rôznych teplotách. Pozorujeme, že túto prax dodržiava čoraz väčšie percento vodičov, čo kvitujeme s radosťou,“ dodáva Aleš Langer.

Mnoho vodičov si pneumatiky prezúva doma, mnoho motoristov sa však spolieha na služby pneuservisov. To môže v súčasnej dobe platnosti sprísnených opatrení proti pandémii koronavírusu priniesť určité obmedzenia. Pneuservisy sú však otvorené a aj naďalej môžu poskytovať svoje služby. Musia ale dodržiavať špeciálne opatrenia, ktoré minimalizujú kontakt s klientmi.

"Z prieskumov vieme, že vodiči sa radi starajú o svoje vozidlá sami. Všetkým motoristom napriek tomu odporúčame, aby po každom prezutí navštívili odborníkov, nechali si vyvážiť pneumatiky a nechali aj skontrolovať nastavenie geometrie kolies. Zvyšuje to bezpečnosť aj životnosť obutia," pridal na záver odporúčanie Aleš Langer.

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra