kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Nová daň pre vodičov: Máme prestarnutý vozový park, zmení to zvýšený registračný poplatok?

Sociálnymi sieťami sa šíri informácia, že vláda sa chystá spustiť boj proti naftiakom, zatiaľ tomu však v skutočnosti nič nenasvedčuje. Jedno je však isté - prihlasovanie starých áut bude čoskoro podstatne menej výhodné.

Vodiči neradi počúvajú o nových poplatkoch, ktoré súvisia s automobilmi. Teraz sa však, zdá sa, jednému nevyhnú. Ako včera informovala TASR, "Správny poplatok za zápis držiteľa vozidla do evidencie, označovaný ako registračný poplatok, by sa mal zmeniť z majetkovej formy dane na majetkovo-environmentálnu daň. Zaviesť by sa malo environmentálne kritérium, zvýhodnené tak majú byť vozidlá prijateľnejšie pre životné prostredie.". Vyplývať to má z predbežnej informácie k novele zákona o správnych poplatkoch, ktorú pripravuje Ministerstvo financií (MF) SR.


Cieľ novej dane bude jasný, predísť ďalšiemu starnutiu beztak prestarnutého automobilového parku na Slovensku a zároveň podporovať automobily využívajúce alternatívne spôsoby pohonu. "Uvedený zámer priamo zvýhodní vozidlá, ktoré sú prijateľnejšie pre životné prostredie a znevýhodní vozidlá škodlivejšie životnému prostrediu," zdôraznilo podľa TASR MF SR s tým, že návrh novely zákona je súčasťou plnenia programového vyhlásenia vlády.

V celom dokumente, ktorý zatiaľ MF SR zverejnilo na portáli Slov-lex, sa nateraz nehovorí nič konkrétne, len, že "Navrhovaná zmena spočíva v zavedení ďalšieho parametra do vzorca výpočtu sumy správneho poplatku, a to pridaním environmentálneho kritéria, ktorého určenie je zrejmé z dokladov každého vozidla bez ohľadu na jeho vek. Uvedený zámer priamo zvýhodní vozidlá, ktoré sú prijateľnejšie pre životné prostredie a znevýhodní vozidlá škodlivejšie životnému prostrediu.".

Poplatok pri prihlasovaní auta dnes

 

  • V súčasnosti sa pre výpočet registračného poplatku využíva vzorec obsahujúci dva základné parametre a to výkon motora a koeficient zostatkovej hodnoty vozidla. Tento vzorec je unifikovaný pre všetky vozidlá rovnako, t. j. bez rozdielu, či ide o vozidlo nové vozidlo alebo ojazdené tuzemské či ojazdené dovezené vozidlo.
  • Základná sadzba správneho poplatku v sume 33 eur, ktorá zabezpečuje krytie administratívnych nákladov za zápis držiteľa do evidencie vozidiel, sa novým návrhom zmeniť nemá.

Formulácia "bez ohľadu na jeho vek" pôsobí pomerne nejednoznačne, Hospodárske noviny totiž od Ľuboša Jančíka, tajomníka rezortu financií zistili, že "Hlavný cieľ je, aby zlacnel poplatok pri ekologicky čistých vozidlách,“. Jančík mal ďalej dodať, že zvýšený poplatok sa dotkne najmä áut starších ako 10 rokov. Stačí rýchly pohľad do histórie a zistíte, že v takom prípade by vláda hovorila o tom, že ak budete prihlasovať akékoľvek vozidlo, ktoré nebude spĺňať aspoň emisnú normu Euro 5b, budete si čoskoro musieť priplatiť.

O nafte ani slovo

Na sociálnych sieťach sa už začali šíriť správy o tom, že vláda ide "trestať" ľudí, ktorí si chcú kúpiť naftiak. V oficiálnom vyjadrení Ministerstva financií SR však nie je explicitne napísané, že by novela mala byť namierená prísne proti moderným naftiakom noriem Euro 6d-TEMP či Euro 6d. Koniec koncov, bolo by to aj pomerne nelogické, po afére Dieselgate sa totiž úroveň vznetových agregátov zdvihla na nový level a dnes sú často čistejšie ako benzínové pohonné jednotky, ktoré progres naftiakov doháňajú len postupne. Najmä v disciplíne efektivity pri diaľničnom tempe dnes vznetové pohonné jednotky nemajú konkurenciu.

Podľa nás by slovenským cestám skôr pomohlo, ak by sa naplnili slová Ľuboša Jančíka o tom, že nové nariadenie by sa malo týkať predovšetkým automobilov starších ako desať rokov. Pravdou totiž je, že náš vozový park je prestarnutý a v tomto ohľade výrazne zaostávame za rozvinutejšími krajinami EÚ. V roku 2019 malo priemerné osobné motorové vozidlo na slovenskom trhu vek 13,9 rokov, európsky priemer sa pritom pohybuje na úrovni 10,8 rokov. Je možné, že cieľom slovenskej vlády by mohlo byť dotiahnuť sa aspoň na úroveň európskeho priemeru.

Je dôležité explicitne povedať, že toto nariadenie sa vás nedotkne, ak už staršie či menej ekologické vozidlo vlastníte. Bude slúžiť skôr ako motivácia pre kupujúcich z druhej ruky, aby sa rozhodli pre menej starú jazdenku, resp. pri kúpe nového vozidla pre alternatívnu formu pohonu. Až čas však ukáže, ako veľmi a či vôbec sa dotkne aj spomínaných moderných naftiakov. V konečnom dôsledku by sme z tejto novinky mali profitovať všetci v podobe kvalitnejšieho životného prostredia. K návrhu novelizácie sa do 23. septembra môže vyjadrovať verejnosť, kontaktné údaje nájdete po stiahnutí dokumentu na tomto odkaze. Pripomienkové konanie k návrhu by sa malo začať v októbri až novembri.

Autor: Filip Kadlečík

Zdroj: autobild.pluska.sk