kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Nové značenie pneumatík neprinesie chaos, ale motoristi by sa mali naučiť pracovať s QR kódmi

Už v máji 2021 sa do platnosti zavedenie novinka, ktorú sme avizovali ešte minulý rok. Nové pneumatiky budú vybavené novými značeniami, ktoré budú ešte lepšie upresňovať ich vlastnosti.

Význam úpravy povinného označovania pneumatík spočíva vo všeobecnej snahe umožniť motoristov-zákazníkovi, aby o produkte vedel čo najviac objektívnych údajov, na základe ktorých sa môže rozhodovať o kúpe. Základné informácie na štítku pritom budú rozšírené aj o QR kód, ktorý bude odkazovať na ďalšie podrobné informácie o pneumatike.

Ako sa pracuje s QR kódom?
QR kódy sú štandardizované riešenie pre kódovanie obsahu do vizuálnej podoby, ktorá nemá textovú formu. QR kódy fungujú podobne ako napríklad EAN kódy.

QR kódy vedia prečítať všetky moderné mobilné telefóny tak, že na nich zapnete kameru a namierite objektív na QR kód. Novšie mobily by vám automaticky mali ponúknuť možnosť prečítania obsahu tohto kódu alebo navštívenia webstránky, na ktorú odkazuje.

Ak to mobil nerobí automaticky, bude potrebné do neho nainštalovať niektorú z bezplatných aplikácií, obyčajne sa volajú QR scanner, QR čítačka alebo QR reader.

Používania QR kódov je bezplatné, ak ale odkazujú na nejakú webstránku, budete potrebovať internetové pripojenie.

O tom, ako bude zmena vyzerať v praxi, informovala prostredníctvom svojej tlačovej správy aj značka Continental:

Na nových štítkoch sa zmení štruktúra uvádzania tried valivého odporu a účinnosti brzdenia na mokrej vozovke, zatiaľ čo hlučnosť sa bude uvádzať ako množstvo decibelov a písmenami A, B alebo C. Koncoví používatelia budú mať prístup k doplňujúcim informáciám o konkrétnej pneumatike v databáze EÚ aj po načítaní QR kódu na štítku.

Lepšie označovanie zimných pneumatík
Ďalšia zmena sa týka pneumatík pre osobné vozidlá (trieda C1), u ktorých sa môžu vyskytnúť dva nové piktogramy informujúce o záberu pneumatiky na snehovom povrchu (3PMSF), ktoré sú už v niektorých krajinách EÚ povinné pre označenie „zimných pneumatík“. Druhé označenie je primárne určené pre tzv. škandinávske krajiny a označuje záber pneumatík na ľadovom povrchu.

Toto označenie by mali mať predovšetkým pneumatiky s tzv. „mäkkou zmesou“, ktoré sa v strednej Európe nepoužívajú. Od mája 2021 musia byť informácie na štítku pneumatiky v EÚ dostupné aj pri pneumatikách určených pre ťažké úžitkové vozidlá (trieda C3).

Pri pneumatikách pre osobné vozidlá a dodávky (kategórie C1 a C2) už nebude trieda „D“ prázdna ako doteraz, ale sa nám posunie nasledujúca trieda „E“ práve do tejto novej funkčnej triedy „D“. Pneumatiky s vlastnosťami na úrovni tried „F“ a „G“ v aktuálnom štítkovaní sa rovnako posunú o jednu triedu nahor a budú po novom v triede „E“. Súčasne platí, že sa obmedzia maximálne povolené hodnoty valivého odporu a brzdnej dráhy na mokru.

Informácie o pneumatikách z QR kódu
Spotrebitelia si môžu stiahnuť viac informácií o jednotlivých pneumatikách po zosnímaní QR kódu, ktorý sa nachádza v pravom hornom rohu štítka pneumatiky. QR kód odkazuje na databázu EPREL (European Product Registry for Energy Labelling = Európska databáza výrobkov s energetickým označením), ktorá obsahuje informačný list výrobku. Ten uvádza všetky hodnoty označujúce konkrétnu pneumatiku, ako aj začiatok a koniec výroby daného modelu.

Informačné listy výrobkov zadáva do databázy EPREL výrobca pneumatík jednotlivo a podobne ako v minulosti, ich zaradenie do tried tiež zabezpečuje príslušný výrobca.

Nový štítok pneumatiky v EÚ je navrhnutý tak, aby pomohol spotrebiteľovi vybrať si pneumatiky s vyššou úsporou paliva a zároveň mu poskytol informácie o brzdných vzdialenostiach. Voľba pneumatík s nižším valivým odporom u používateľov a komerčných prevádzkovateľov môže viesť k zásadným úsporám palivových nákladov a aj k nižším emisiám. Prehľadné informácie o priľnavosti na mokrej vozovke zvýšia bezpečnosť premávky, zatiaľ čo informácia o hluku pri prejazde pomáha znižovať emisné hladiny hluku spôsobované cestnou premávkou.

Autor: Erik Stríž

Zdroj: autoviny.sk