kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Premýšľate nad letnou dovolenkou? A čo tak karavan. Toto vás za jeho volantom čaká.

Dovolenky v karavane sa stávajú čoraz vyhľadávanejšími. Má to svoju logiku, výhody aj úskalia. Pozrime sa na to, pre koho áno a pre koho nie.

Až doteraz bola dovolenka v karavane spojená predovšetkým s voľnosťou voľby miesta pobytu a možnosti jej zmeny. Dnes do popredia vystupuje ešte jeden veľmi dôležitý faktor. Budete v zahraničí, no súčasne zostanete „doma“. Budete mať vlastné WC, vlastnú sprchu, vlastnú kuchyňu, vlastnú posteľ... Firmy prenajímajúce karavany vytiahli do boja o zákazníkov ešte jednu zbraň, na ktorú veľa ľudí počúva. Auto vám odovzdajú dokonale vyčistené a vydezinfikované. Riziko nákazy je teda mimoriadne nízke, nech budete dovolenku tráviť kdekoľvek. S cudzím prostredím, teda okrem prírody, nemusíte prísť takmer vôbec do styku. A toto je argument, ktorý má dnes cenu zlata.

Kúpiť či prenajať?

Výrobcovia karavanom svorne hlásia: Sme vypredaní. Nie na týždeň či mesiac. Na rok a viac! Istou možnosťou je vybrať si zo sériovej produkcie, kde sa ešte nejaké voľné kusy nájdu. Druhou možnosťou je karavan si prenajať. My sme pred časom, kedy sme o korone ešte nechyrovali, dovolenku v karavane strávili. Tu sú naše skúsenosti, postrehy a rady.

Aký "vodičák"?

Zákon hovorí, že ak máte vodičské oprávnenie na skupinu B, tak môžete šoférovať:

a) motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny AM, A1, A2, A a T, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a ktoré sú konštruované a určené na prepravu najviac ôsmich osôb okrem vodiča; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg,

b) motorové vozidlá podľa písmena a) s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg za predpokladu, že najväčšia prípustná celková hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 4 250 kg.

Z uvedeného vyplýva, že šoférovať môžete obytné auto aj ťahať bežný obytný príves. V obidvoch prípadoch si ale treba skontrolovať hmotnosti.

Balíme s rozumom

Pri balení a nakladaní dbajte na to, aby bol náklad dobre uložený, čo zabráni jeho samovoľnému pohybu. Špeciálnu pozornosť treba venovať veciam v rozbitných či ľahko poškoditeľných obaloch (sklo, papier). Pozor, ak by ste ťažšie predmety nechali počas jazdy voľne položené napríklad na posteli či stolíku, mohli by pri brzdení niekoho nebezpečne zraniť. To isté platí aj na veci odložené v chladničke, kúpeľni a nákladnom priestore.

Vždy pripútaný

Cestovať ležiac na posteli s knihou či tabletom v ruke veľmi láka. Zvlášť v prípade detí. Tak na toto rovno zabudnite. V prvom rade je to veľmi nebezpečné a keď vás zastaví policajná hliadka aj veľmi, skutočne veľmi drahé. Takže hoci by si deti po ceste mohli pospať, trvajte na tom, aby sedeli a boli pripútané. Ak už sú veľmi neposedné, radšej si robte častejšie prestávky.

Bočný vietor

Ak nemáte skúsenosti so šoférovaní auta podobných rozmerov (vodiči z povolania), dávajte si pri vyššej cestovnej rýchlosti veľký pozor na bočný vietor, ktorý vie s karavanom poriadne zahýbať. Toto samozrejme platí nielen pri prirodzenom vetre, ale aj v prípade predbiehania veľkých nákladných automobilov či pri výjazde z tunelov.

Cez ostré zákruty

Asi posledným úskalím pre vodiča pri šoférovaní karavanu je prejazd cez ostré zákruty. Karavan je veľmi dlhý, s čím treba pri prejazde zákrutami počítať. Ak je to možné, radšej si do zákruty viac nadíďte, zabránite tým riziku poškodenia zadnej časti karavanu. V križovatke pri odbočovaní vpravo si treba dávať špeciálny pozor na dopravné značky a stĺpy semaforov umiestené teste pri ceste.

Je dlhý, veľmi dlhý

A sme pri rozmeroch. Ak bežne jazdíte na malom mestskom aute buďte veľmi ostražitý pri zaraďovaní sa po predbiehaní. Tam, kde vaše auto bežne končí, ste v prípade karavanu ledva v jeho polovici. Riziku kolízie s predbiehaným vozidlom pridáva aj fakt, že nemáte k dispozícii vnútorné spätné zrkadlo a vo vonkajších sa koniec karavanu odhaduje ťažšie.

Vyšší, než si myslíte

K rozmerom ešte raz. Karavan je vysoký, veľmi vysoký. Pri pohybe v stiesnených priestoroch, napríklad v kempingu umiestnenom v lesíku, požiadajte o pomoc spolucestujúcich. Verte, že spodné konáre stromov môžu byť nebezpečne nízko.

Rovno, vždy rovno

Keď už sme pri tom kempingu. Jedno možno triviálne, no z vlastnej skúsenosti vieme, že dôležité upozornenie. Pri zaparkovaní auta dbajte na to, aby ste zostali stáť úplne vodorovne. Nech sa vám nestane to, čo sa stalo nám. Karavan sme napasovali pod strom, spustili zadné parkovanie pätky a posadili sa na zaslúženú kávičku. Zistili sme, že hladina v šálke je naklonená. Drobnosť? Ani náhodou. Nakrivo totiž bolo všetko. WC, posteľ aj voda v hrncoch. A tak nám nič nezostávalo, ako parkovanie pätky zdvihnúť a auto zaparkovať ešte raz.

Pri nákupnom centre

Tak toto je disciplína, pri ktorej sme sa neraz poriadne zapotili. Potrebujete nakúpiť, no parkovisko pri nákupnom centre je malé. Možno si to teraz ani neuvedomujete, no nájsť potraviny, kde dokážete bezpečne zaparkovať karavan, nie je v úplne bežné. Nešetrite krokmi, auto zaparkujte radšej ďalej. Vytočiť sa s karavanom na malom parkovisku veru nie je žiadna sranda.

Pre koho áno, pre koho nie

Hoci si dovolenka v karavane vyžaduje vyššie nároky na vodiča, veľmi vám ju odporúčame. Spoznáte miesta, ktoré v ponukách cestovných kancelárií nenájdete. Parkovať napríklad môžete u sedliaka na dvore a vaše deti prvýkrát v živote na vlastné oči uvidia živú kravu či kozu. Spoznáte zaujímavých ľudí a nádhernú prírodu. Počas dovolenky sa navyše môžete presúvať a absolvovať tak viac dovoleniek v jednej. My sme napríklad dva dni strávili s historickom meste, dva v horách a štyri pri mori. Ak by sme mali takúto dovolenku niekomu predsa len radšej vyhovoriť, tak asi ľuďom, ktorí majú minimálnu vodičskú prax a stresom je pre nich šoférovanie vlastného malého osobného auta a veľký karavan by bol nad ich sily.


Autor: Peter Lacena

Zdroj: autoviny.sk