kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Duchom neprítomní chodci, ktorí bez váhania vstupujú na cestu. Aj vy ste z nich na „prášky“?

Na ušiach slúchadlá, zrak upretý do mobilu. Veď na prechode mám prednosť. Majú ju však chodci vždy? Odpoveď vás možno prekvapí.

 

  • Kedy má chodec na priechode pre chodcov prednosť?
  • Prečo nemôže byť prednosť chodcov absolútna?
  • Čo o prednosti pre chodcov hovorí zákon?
  • Koľko času potrebuje vodič na to, aby zastavil auto?

Na Slovensku máme v obľube silné slová. A tak neraz hovoríme, že chodec má na priechode pre chodcov absolútnu prednosť. Znie to síce pekne, no nie je to a ani to nemôže byť pravda. Vysvetlenie má dve roviny. Zákonnú a technickú.

Čo je uvedené v zákone

Zákon 8/2009 Z.z. zákon o cestnej premávke nikde právo na absolútnu prednosť pre chodcov nespomína. Naopak. Jasne a jednoznačne hovorí o tom kedy chodec prednosť má a kedy nie. Vedeli ste napríklad, že v prípade električiek a vozidiel s právom prednostnej jazdy prednosť pre chodcov neplatí?

8/2009 Z.z. zákon o cestnej premávke, osobitné ustanovenia o chodcoch v § 53 v bode 1. hovorí:

... Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy; ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd. Chodec je povinný umožniť električke plynulý prejazd...

Čo sa týka ostatných „bežných“ automobilov zákon v § 53 v bode 2. hovorí o tom, že...

... Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť ...

Z citovania zákona je teda zrejmé, že právo na absolútnu prednosť chodcov neexistuje.

Možnosti techniky

V mestách je maximálna povolená rýchlosť pre autá 50 km/h. Aby sme si to vedeli lepšie predstaviť, premeňme si tento údaj na metre a sekundy. Pri jednoduchom prepočte zistíme, že pri tejto rýchlosti prejde auto za jednu jedinú sekundu priam neuveriteľných takmer 14 metrov. Znamená to teda, že ak vodič po jednej sekunde zareaguje na pohyb chodca, prejde za tento čas jeho auto ešte 14 metrov. A k tomuto údaju ešte samozrejme treba pripočítať brzdnú dráhu auta. Z uvedeného je teda zrejmé, že od zaznamenanie pohybu chodca po úplné zastavenie prejde auto ešte viac ako 20 metrov. Domáhať sa teda absolútnej prednosti pre chodcov je teda technickým nezmyslom.

Ohľaduplnosť, ale aj zodpovednosť

Tento článok nemá v žiadnom prípade podržať arogantných, večne sa ponáhľajúcich vodičov, ktorí vedome, z pozície sily, ignorujú chodcov. Jeho cieľom bolo veľmi jednoduché vysvetlenie čo možné je a čo naopak nie je. Je teda odkazom pre chodcov, ktorí sa bez váhania na poslednú chvíľu rozhodnú prejsť cez cestu. A je v zásade jedno, či tam urobia na priechode pre chodcov, alebo nie. Vodič na to, aby zastavil vozidlo, potrebuje určitý čas. A ten, aj keď sa bude maximálne snažiť, pod uvedené limity stlačiť nedokáže.

Autor: Peter Lacena
Zdroj: autoviny.sk