kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Používanie smeroviek na kruhovom objazde: určite jazdíte správne?

Dopravná hádanka z praxe, ktorá rozháda internet: viete jazdiť na takejto križovatke správne?

  • Používanie smeroviek na kruhovom objazde s viacerými jazdnými pruhmi.
  • Môže sa na kruhovom objazde s viacerými jazdnými pruhmi predchádzať?
  • Kto dáva komu prednosť pri prechádzaní z jedného pruhu do druhého?


Pri vyhotovení našich odporúčaní vychádzame výhradne z platnej legislatívy: Zákon o cestnej premávky č. 8/2009.

Používanie smeroviek na kruhovom objazde

Používate počas jazdy na okruhovom objazde smerovky? A robíte to správne? Občas sa stane, že vidíme vodičov, ktorí na kruhovom objazde zapínajú smerovky vľavo, aby dali ostatným vedieť, že pokračujú v jazde a nemajú úmysel výjsť z objazdu von. Inokedy vidíme vodičov, ktorí nezapnú smerovky ani vtedy, keď kruhový objazd opúšťajú. Oba tieto zvyky sú nesprávne.

Vodič má používať smerovky (blinker) vždy, keď opúšťa kruhový objazd: § 30 odsek 5 Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy, ak z takej križovatky vychádza.

Používanie smeroviek na kruhovom objazde s viacerými jazdnými pruhmi

Používanie smerových svetiel ale má svoje špeficiká v prípade, že sa nachádzame na kruhovom objazde s viacerými pruhmi. Platí, že keď vodič so svojím vozidlom prechádza z jedného pruhu do druhého, mení smer jazdy. A pri zmene smeru jazdy je vodič povinný informovať zapnutím pravého alebo ľavého smerového svetla.

Takže ak sa na kruhovom objazde preraďujete z jedného pruhu do druhého, musíte používať smerovky aj v prípade, že ste na kruháči len vy a „ste na hlavnej“.

Kto dáva komu prednosť pri prechádzaní z jedného pruhu do druhého?

Ak sa na kruhovom objazde nachádzajú dva a viac jazdných pruhov, platia pri preraďovaní sa medzi nimi práve také isté povinnosti, ako v prípade bežnej cesty s viacerými jazdnými pruhmi v rovnakom smere.

Práve tu sa uplatňuje § 10 a jeho rôzne odseky:

Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Na ceste s troma jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu.

Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu.

To neplatí pri súbežnej jazde, keď vodič idúci v pravom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla v ľavom jazdnom pruhu zaradenie sa do kolóny idúcich vozidiel, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy vpravo.

Vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu pri zaraďovaní sa do kolóny idúcich vozidiel pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho v pravom jazdnom pruhu.

Autor: Erik Stríž

Zdroj: autoviny.sk