kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Nový povinný bezpečnostný prvok chce vodičom prekaziť radosť zo šoférovania! A ešte zaň budeme musieť zaplatiť

Na základe schváleného nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (2019/2144) z 27. novembra 2019 budú musieť byť všetky novohomologizované vozidlá už v priebehu budúceho roka vybavené inteligentným obmedzovačom rýchlosti (ISA).

V roku 2024 by pritom mali byť novou bezpečnostnou funkciou vybavené všetky nové vozidlá predávané v Európskej únii. V súčasnosti prebieha iniciatíva, ktorej cieľom je určiť základné parametre fungovania povinného obmedzovača rýchlosti. Na stránke Európskej komisie bol zverejnený koncept prezrádzajúci mnohé zaujímavé informácie o novom prvku výbavy.

AUTÁ BUDÚ DRAHŠIE

Je pochopiteľné, že navrhované podmienky implementácie inteligentného obmedzovača rýchlosti so spätnou väzbou predražia výrobu každého nového modelu. Do ceny vozidla sa započítajú nielen náklady na vývoj, ale tiež hodnota dodatočných technických úprav. Najviac na to doplatia tie najlacnejšie vozidlá s minimálnou prípravou na nový prvok výbavy.

Určité výdavky budú musieť očakávať aj správcovia komunikácií. Pre správne fungovanie obmedzovača je kľúčové, aby boli značky na cestách viditeľné a správne osadené. S najväčšou pravdepodobnosťou pribudnú nové značky o rýchlostnom limite aj za križovatkami, aby mal systém správne informácie povolenej rýchlosti na danom úseku. Vodiči síce z autoškoly vedia, že križovatka ruší predchádzajúce obmedzenie rýchlosti, no systém bez zmeny dopravného značenia túto skutočnosť nezaregistruje. Ak by správcovia komunikácií nové značky neosadili, je pravdepodobné, že auto vám bude zasahovať do riadenia neopodstatnene.

FUNGOVANIE ISA

Podľa konceptu musia systémy ISA vodičovi v prípade prekročenia maximálnej povolenej rýchlosti poskytovať spätnú väzbu, ktorá musí byť primeraná a efektívna. Pri súčasnom vývoji technológií pritom existuje hneď niekoľko spôsobov, ako dať prekročenie rýchlosti vodičovi najavo. Nie všetky však môžu byť použité v každom motorovom vozidle (záleží na motore, type pohonu (hybrid), prevodovke atď.). Návrh delegovaného nariadenia preto ustanovuje, že výrobcovia vozidiel si môžu zvoliť jednu z nasledujúcich štyroch metodík spätnej väzby, na ktorých budú založené systémy ISA:

  • Systém haptickej odozvy: V tomto prípade bude môcť pedál zatlačiť nohu vodiča pri prekročení rýchlosti jemne dozadu, aby auto mohlo spomaliť pod limit.
  • Obmedzenie výkonu: Automatické zníženie dostupného výkonu, ktoré nebude závisieť od polohy akcelerátora.
  • Kaskáda akustických upozornení: Pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti dostane vodič najprv optické varovanie (napríklad prostredníctvom kontrolky na palubnej doske). Po niekoľkých sekundách bez reakcie potom auto spustí aj akustický signál (hlasné pípanie).
  • Kaskáda vibračných upozornení: Podobný princíp varovania ako pri predchádzajúcom bode, namiesto akustiky je však vodič po čase upozornený vibráciou akcelerátora.

Základné zobrazovanie maximálnej povolenej rýchlosti používané v niektorých motorových vozidlách nie je podľa EÚ dostatočne efektívne. Návrh považuje za dôležité, aby systémy vodiča pri prekročení povolenej rýchlosti obťažovali do takej miery, aby bol motivovaný s vozidlom spomaliť. Môžeme to prirovnať napríklad k pípaniu pri nezapnutých bezpečnostných pásoch. Návrh našťastie počíta s možnosťou jednoduchého vypnutia tohto systému, navyše aj pri zapnutom systéme by mal byť vodič schopný prekročiť rýchlosť a doba akustického či vibračného upozornenia bude taktiež časovo obmedzená na niekoľko sekúnd.

V rámci pripomienkového konania musí v súčasnosti čeliť Európska únia aj silnej kritike. Nemecká asociácia automobilového priemyslu tvrdí, že „asistenčné systémy by mali vodičov podporovať a nemali by ich odvádzať pozornosť od rôznych dopravných situácií. Vzhľadom na aktuálnu dopravnú situáciu by mali byť vodiči zodpovední za výber vhodnej rýchlosti pri danom alebo pod daným rýchlostným limitom.“

K tomuto vyhláseniu sa pripojila aj Rakúska komora pre ekonomiku a obchod: „Odmietame povinné systémy, ktoré aktívne elektronicky zasahujú do procesu riadenia. Prijali by sme, keby boli tieto systémy vyvinuté a sprístupnené ako voliteľné príslušenstvo. A keby mali byť povinné, musí existovať možnosť ich vypnutia.“

ZLÝ KROK

Implementáciu obmedzovača rýchlosti so spätnou väzbou považujeme za ďalšie zbytočné zasahovanie do riadenia. Prax ukázala, že moderné asistenčné systémy fungujú príkladne pri ideálnych podmienkach a na otvorenej diaľnici, kde majú azda najväčšie opodstatnenie. Zlé poveternostné podmienky alebo chýbajúce značenie však dokážu tieto systémy zmiasť natoľko, že ich chybná reakcia môže spôsobiť nebezpečnú situáciu na ceste. Prvky ako automatické brzdenie či udržiavanie v jazdnom pruhu tak dokážu nehode rovnako zabrániť, ako ju aj spôsobiť.

Pri súčasnej hustej premávke je na cestách veľmi dôležité, aby sa vodič dokázal v čo najväčšej miere sústrediť na dianie okolo seba a venoval plnú pozornosť vedeniu vozidla. Vibrácie, pípanie, obmedzovanie výkonu či iné zasahovanie do riadenia preto považujeme za nežiadúce a kontraproduktívne.

Autor: Peter Orosz

Zdroj: Evropská komisia, autoviny.sk