kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Chcete vyšší dojazd pri elektromobile? Vypnite asistentov. Žerú vám baterku

Dojazdy elektrických vozidiel sa každým rokom zlepšujú. Mohli by sa viac.


Automatická jazda vozidla. Vy spíte, auto vás vezie. Príde kľukatá cestička, prevezmete riadenie, užijete si jazdu, a keď príde znova bežná cesta, opäť máte voľno. Takto nejako by to malo v budúcnosti fungovať.

Autonómne riadenie je tu, respektíve je tesne za rohom. Odhady hovoria jasne: v roku 2030 bude približne 50% nových predaných áut schopný jazdiť autonómne na úrovni autonómnej jazdy Level 3 a vyššie. Problémom pre také jazdenie už postupne prestáva byť technologické obmedzenie, ani výpočtový výkon. Problémom je energia, ktorú všetky tie "čípky" zamestnané v mozgu auta budú žiadať.

Samotná Tesla hovorí, že využívanie autonómnej jazdy v meste, kde musia ísť systémy takpovediac na plný výkon, môže znížiť dojazd auta až o 25%. Štúdia v časopise Nature píše o 22%, no väčšina sa zhoduje na vyšších číslach. Carbuzz sa rozprával so Samom Abuelsamidom, šéfanalytikom E-Mobility, ktorý tvrdí, že prvky asistovanej jazdy zvyšujú spotrebu elektrickej energie o 1,5 až 4 kW a to po celý čas ich práce. No vývojové modely idú ešte ďalej. Firma Cruise používa na svojich autonómnych testovacích Boltoch až 40 senzorov, 11 radarov a 14 lidarov, pričom nedávno pridala ďalšie termálne kamery a pokročilejšie radary s vyšším rozlíšením. Všetky tieto informácie potom smerujú do centrálneho riadiaceho systému. Ten obvykle tvorí hneď niekoľko počítačov, respektíve jeden s gigantickým výkonom.

Spomenúť treba tiež, že kým asistenčné systémy, ktoré majú autá dnes sa v prípade poruchy, či chyby môžu spoľahnúť na vodiča, autonómne autá už s vodičom rátať nemôžu. Nemôžu sa spoliehať, že keď upozornia vodiča na problém s výhľadom (napríklad soľ brániaca výhľadu senzorom), môžu sa pokojne vypnúť. Jednoducho preto, lebo vodič ani nemusí byť na palube.

Autonómne autá musia mať v zálohe ďalšie systémy, musia byť schopné poruchu odhaliť, vyhodnotiť a obísť aspoň do momentu, kým budú môcť bezpečne zastaviť. To znamená dodatočné zálohy nielen v senzoroch, ale aj v kábloch a samozrejme v riadiacich jednotkách.

Preto napríklad Ford pri budúcoročnom plánovanom vypustení autonómnych vozidiel na americké cesty nejde cestou elektromobilov, ale volí hybridy. Odhady totiž aktuálne hovoria pri týchto čerstvých vývojových autách o vplyve na elektrický dojazd až niekde na úrovni 40 až 50%. Ford teda radšej zvolil hybrid, než aby dodával autá do flotíl, ktoré aj tak budú stáť najmä na nabíjačkách.

Práve spaľovací motor si s vyššou elektrickou záťažou dokáže poradiť lepšie. Aktuálne jednoducho neexistuje taká batériová technológia, ktorá by dokázala uskladniť dosť energie pre všetky systémy automatickej jazdy. Druhá vec je, že vývoj nových technológií je naozaj extrémne rýchly. Stačí sa pozrieť na to, kam sa posunula technológia výroby procesorov za ostatné roky. Navyše sa s rozmachom 5G siete očakáva rozšírenie tzv. cloud computingu. Namiesto toho, aby v takom meste so silným pokrytím 5G siete všetky výpočty robil váš elektromobil a potil sa pritom ako také teľa, prehodí časť vecí na výpočtové centrum niekde v mestskej pivnici... Pripomína mi to emisie a ich presun z automobilu do elektrárne... Nechajme to radšej.

Cloudcomputing znamená, že spotreba energie samotného auta bude rýchlo klesať, no nie tak rýchlo, aby zabránila rýchlemu poklesu dojazdu elektromobilu v najbližších rokoch.

Takže keď nabudúce pôjdete s elektrickým autom, najprv prestaňte čítať noviny, či skrolovať internety a skúste riadiť vlastými rukami. Ja viem, to človeka naštve... Ale vraj to pomáha. Okrem iného aj bezpečnosti na cestách.

AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Carbuzz, podkapotou.sk