kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Diaľnica z Bratislavy do Košíc bude dokončená už tento rok: kadiaľ povedie?

Ak ste niekedy snívali o priamom diaľničnom prepojení Košíc s Bratislavou, tento rok sa váš sen stane skutočnosťou. Malo by totiž dôjsť k otvoreniu posledného úseku prepájajúceho naše dve najväčšie mestá. Má to však jeden háčik. Nebude to na Slovensku.

 


„Diaľnica z Bratislavy do Košíc bude hotová v roku 2010“. O 11 rokov neskôr diaľnicu stále nemáme a zdá sa, že je stále v nedohľadne. Možno by sa dalo povedať, že slovenská D1 je ako legenda, mýtus.

O prepojení dvoch najväčších slovenských miest priamou dopravnou tepnou mnoho vodičov už roky iba sníva a o schopnosti Slovenskej republiky zabezpečiť pre svojich platiacich motoristov cestu zodpovedajúcu 21. storočiu kolujú vtipy.

Tento rok by sa ich sny mohli konečne naplniť. Nie však na našom území.

Ako ešte v máji upozornil Korzár, spojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou je možné už koncom tohto roka. Diaľničný úsek nepovedie cez Slovensko, ale cez Maďarsko. Tamojšie úrady sú totiž pomerne rýchle a dalo by sa povedať, že takmer celé územie našich južných susedov je prepojené diaľničnou sieťou.

Posledná časť Tornyosnémeti – Miškovec

Maďari medzitým kompletizujú práce na poslednom úseku, ktorý trvalo prepojí Košice s Budapešťou. Nedokončená časť diaľnice M30 sa tiahne od pohraničného mesta Tornyosnémeti a končí v Miškovci. Konkrétne sa bavíme o troch nedokončených častiach, ktoré by mali byť otvorené už koncom roka 2021. Pôvodné plány pritom počítali z otvorením až na jar 2022.

Všetky rozostavané časti by aktuálne mali byť hotové už na viac ako 70%. Diaľničné prepojenie Košíc s maďarským Miškovcom skráti cestovanie touto trasou o približne 30 minút. Zefektívnenie dopravy si vyžiadalo od Európskej únie investíciu vo výške 552,6 milióna eur. Dôvodom takto rozsiahlych investícií nie je len potreba zefektívnenia a zvýšenia bezpečnosti dopravy, ale predovšetkým to, že daný úsek spadá do plánu „Via Carpathia“.
Európska únia chce týmto projektom prepojiť Baltské more s Čiernym a Egejským morom diaľničnou sieťou. Úsek M30 sa na slovenskej strane napája na rýchlostnú cestu R4, ktorá bola dokončená už v roku 2013.

Ako sme na tom s D1?

Medzitým na Slovensku neustále prebiehajú úradné záležitosti a stavebné práce, ktoré súvisia s dokončením diaľnice D1. Aktuálne máme rozostavané tri dôležité časti hlavnej dopravnej tepny. Ide o D1 Lietavská lúčka – Višňové – Dubná Skala vo fáze 2. Tento úsek dlhý 13,5 kilometra má zatiaľ vyčlenených 409,8 milióna eur. V tejto časti sa nachádza aj tunel Višňové.

Diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala | Reprofoto: NDSAS.sk
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť


Druhým aktuálne otvoreným úsekom je časť D1 Hubová – Ivachnová, ktorý sa taktiež nachádza v druhej fáze výstavby. 14,92 kilometra dlhá časť D1, na ktorej je aj tunel Čerbať či križovatka Likavka nás bude stáť 288,79 milióna eur. Práce by mali byť ukončené už v roku 2022.

 

Diaľničný úsek D1 Hubová - Ivachnová | Reprofoto: NDSAS.sk
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť
Poslednou aktuálne rozostavanou časťou našej D1 je Prešov, západ – Prešov, juh za čiastku 356,345 milióna eur. Presne 7,87 kilometra dlhý úsek bude tvoriť západný obchvat mesta Prešov a taktiež na ňom bude postavený tunel Prešov. Obchvat by mal byť dokončený už tento rok.

Okrem rozostavaných úsekov, máme niektoré časti D1, ktoré sú zatiaľ ešte stále len na papieri. Hovoríme napríklad o prepojení D1 Turany – Hubová. Na tomto úseku by mali byť aj tunely Korbeľka a Havran.
Obrazovky spustené pre líniové riadenie dopravy na diaľničnom obchvate D1 mesta Bratislava | Foto: NDS
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť


Včera, 25. augusta 2021, Národná diaľničná spoločnosť informovala o spustení nového systému riadenia dopravy na diaľničnom obchvate hlavného mesta. Oficiálnu správu NDS si môžete prečítať na ich stránke, my sumarizujeme podstatné fakty o tejto novinke.

O čo ide?

NDS už od roku 2016 pripravovala modernizácie a doplnenia informačného a riadiaceho systému diaľnic D1 a D2 na území mesta Bratislava. Včera formálne spustila takzvané líniové riadenie dopravy, a to celej dĺžke diaľničného obchvatu D1 v Bratislave.

Pre vodičov to znamená iba toľko, že na miestach, kde bývajú navádzacie tabule, sú odvčera funkčné aj LED obrazovky, ktoré zobrazujú, okrem iného, aj úpravy najvyššej povolenej rýchlosti pre určitý úsek po prvú križovatku.

Líniové riadenie dopravy má potenciál upokojiť intenzitu dopravy a prípadne redukovať dopravné zápchy tým, že s určitým predstihom motoristom formou značky upraví maximálnu povolenú rýchlosť, napríklad na 60 km/h.

Keď motorista uvidí dopravné značenie na obrazovke s maximálnou povolenou rýchlosťou inou ako 90 km/h, čo je v súčasnosti platná najvyššia rýchlosť na diaľnici v obci, musí ju akceptovať a podľa tohto značenia sa riadiť.

Môžeme naozaj jazdiť rýchlosťou 130 km/h?

Jednoduchá odpoveď znie: ZATIAĽ NIE.

Národná diaľničná spoločnosť potvrdzuje, že „v časoch nižších dopravných intenzít a priaznivých poveternostných podmienok bude možné po nich ísť rýchlosťou až 130 km/h,“ ide však o perspektívu. Momentálne sa na danom úseku smie jazdiť rýchlosťou nanajvýš 90 km/h.

Čo hovorí zákon?

Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 v aktuálne platnom znení naďalej uvádza, že na diaľnici v obci sa jazdí rýchlosťou nanajvýš 90 km/h (§ 16 ods. 4). Toto je pre motoristov záväzné a preto v súčasnosti nebude nastávať situácia, že by sa na obrazovke na diaľnici objavila značka navyššej povolenej rýchlosti 130 km/h. Tento bod zákona sa navyše neplánuje zmeniť.

Lenže diaľničný obchvat Bratislavy (D1) sa bude čoskoro oddeľovať od mesta. Časť diaľnice D1 medzi križovatkou Bratislava, Pečňa a budúcou križovatkou Bratislava, východ (dnes výjazd Vajnory) budú vyňaté z mesta, takže na tomto úseku bude platiť maximálna povolená rýchlosť 130 km/h. Tento úsek bude však naďalej bezplatný, teda sa bude dať na ňom jazdiť bez diaľničnej známky. Ide len o formálnu úpravu, samotná vozovka neprejde zmenami.

Čo zmenami prejde, je samotná infraštruktúra, podstatné zmeny už prebiehajú a vodiči v Bratislave ich pociťujú vo forme stavebných prác a s tým spojených dopravných obmedzení.

Ako to funguje?

Na úseku diaľnice medzi križovatkou Bratislava, Pečňa a budúcou križovatkou Bratislava, východ (dnes výjazd Vajnory) je dnes rozostavaných 178 senzorov, ktoré sledujú aktuálne podmienky na ceste.

„Ide najmä o detektory vozidiel, stavu vozovky a senzory ovzdušia (teplota, zrážky, dohľadnosť),“ uvádza NDS. Údaje z týchto senzorov sú overované, vyhodnocované a na základe prepočtov systém generuje predikcie, predpovede.

Zaujímavosťou je, že prehodnocovanie prebieha každú minútu, teda by sa nemalo stávať, že aj v období s prázdnou diaľnicou by na obrazovke svietila značka 50 km/h.

V ideálnych podmienkach budú dopravné značky zhasnuté, naopak v prípade ich zhoršenia či závažných incidentov sa na značkách rozsvietia zodpovedajúce obmedzenia, zákazy alebo výstrahy, uvádza NDS.

Čo bude nasledovať?

V druhej etape zavádzania líniového riadenia dopravy bude nasledovať úsek D2 výjazd Mlynská dolina – križovatka Jarovce, potvrdzuje NDS.

Neskôr NDS plánuje predĺžiť líniové riadenie na D1 až po Senec a na D2 po budúci uzol Bratislava, sever (dnes Stupava).

Líniové riadenie bude zároveň aplikované aj na stavbách obchvatu Bratislavy v zodpovednosti koncesionára PPP projektu, a to na D4 v úseku Bratislava, Jarovce – Bratislava, Rača a na R7 v úseku Bratislava, Nivy – Bratislava, juh, v smere do Bratislavy tiež pred uzlom Bratislava, juh.

Po líniovom NDS v ďalšom kroku plánuje spustiť aj sieťové dopravné riadenie, čo znamená, že systém bude odporúčať aj vhodné náhradné obchádzkové trasy.

Autor: Erik Stríž

Zdroj: autoviny.cz