kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Na zimných pneumatikách nešetrite. Sú totiž prvým stupňom bezpečnosti auta

Chystáte sa kúpiť nové zimné pneumatiky? Určite pri ich kúpe nešetrite. Má to hneď niekoľko dôvodov a tým najpodstatnejším je bezpečnosť.

Veľa vodičov sa aktuálne trápi nad otázkou kúpy zimných pneumatík. Keďže sa pre mnohých nejedná o malú finančnú položku, častokrát siahnu po lacnejšom riešení z Číny, obchodného reťazca či dokonca po starších ojazdených pneumatikách. Na aute síce budú mať zimné pneumatiky, no ich hlavná funkcia nemusí byť vykonaná dostatočne. V niektorých prípadoch dokonca môže prísť k ohrozeniu posádky.

Poďme si povedať, čo je to zimná pneumatika

Zimná pneumatika, ako už názov napovedá, je určená do zimných a chladných mesiacov. Zásadných rozdielov oproti letnej pneumatike je hneď niekoľko. V prvom rade je to zloženie gumy samotnej. Pri výrobe zimných pneumatík totiž výrobcovia používajú väčšie množstvo prírodného kaučuku. Ten má za následok mäkšiu zmes gumy a taktiež zvýšenú odolnosť pri nižších teplotách.

Letná pneumatika je vyrobená z tvrdšieho materiálu bez väčšieho zastúpenia kaučuku. Takáto guma je tvrdšia, dokáže omnoho lepšie odolávať vyšším teplotám, čiže sa tak zásadne neopotrebuje ani v letných horúčavách. Ideálna teplota pre zimné pneumatiky je pod 7 stupňov Celsia. Naopak, letná pneumatika ideálne funguje nad touto úrovňou. Pri nízkych mínusových teplotách sa stáva, že materiál letnej pneumatiky stuhne natoľko, že pneumatika naberá plastový charakter a prestáva plniť akúkoľvek bezpečnostnú úlohu.

 

Dezén je dôležitý

Druhou zásadnou odlišnosťou zimnej pneumatiky od letnej je hĺbka a vzor dezénu. Nová zimná pneumatika má hĺbku behúňa v rozmedzí 8-10 milimetrov. Záleží na výrobcovi. Dezén sa v tomto prípade skladá z viacerých ostrých hrán a tvarov, ktoré sú popretkávané jemnými ryhami, ktoré sa nazývajú aj lamely. Úlohou týchto lamiel je do seba nabaľovať sneh, ktorý vytvorí na pneumatike vrstvu. No a keďže na snehu najlepšie drží sneh, zabezpečí sa tým aj lepšia priľnavosť.

Dezén zimnej pneumatiky pod drobnohľadom
Zdroj: Pixabay


Na druhú stranu hlbší vzor behúňu s ostrými hranami má za úlohu lepšie odvádzanie vody a kašovitého snehu z povrchu vozovky. Aj preto sa častokrát môžete stretnú s tým, že za autom zostáva „suchá“ stopa. Samozrejme, istý vzor majú aj letné pneumatiky. V tomto prípade však ide o niečo plytšie ryhovanie. Letné pneumatiky mávajú ryhy s hĺbkou 7 až 8 milimetrov. Avšak nemajú lamely, ktoré slúžia na nabaľovanie snehu.

Minimálna hĺbka dezénu

V súvislosti s tým je zásadné dodržovať minimálnu stanovenú hĺbku dezénu pneumatiky. Tá je pri letných gumách 1,6 milimetra a pri zimných sú to 3 milimetre. Tieto hodnoty sú stanovené zákonom. Zároveň by ste si dávať pozor, aby dezén neklesol pod ideálnu hodnotu 4 milimetre. Avšak už medzi novou a jazdenou pneumatikou je obrovský rozdiel. Práve preto by ste mali už len z hľadiska svojej vlastnej bezpečnosti vždy investovať do nových pneumatík. Aj tu je ale rozdiel. Nie je nová ako nová. Niekedy sa môže stať, že obchody vypredávajú skladové zásoby starých gúm. Vtedy môžete aj prémiovú značku dostať za zlomok ceny.

Netreba ale zabúdať, že pneumatika, ktorá nejazdila niekoľko rokov a len ležala kdesi pohodená na sklade má výrazne degradovaný materiál. Ideálny vek pneumatík je preto 4 až 5 rokov. Po tomto časovom horizonte je dobré pneumatiku vymeniť a to aj v prípade, že ste na nej najazdili len malé množstvo kilometrov.


Lacná alebo drahšia?

Tu sa dostávame k hlavnej myšlienke článku. Každoročne nezávislé agentúry po celom svete podrobujú pneumatiky testu spoľahlivosti. V drvivej väčšine týchto testov sa na popredných miestach umiestňujú pneumatiky známych výrobcov ako je Continental, Michelin, Dunlop, Bridgestone, Pirelli, Goodyear či iné. Nie je to náhoda. Menej známi výrobcovia alebo dokonca výrobcovia z Číny, na ktorých pneumatiky môžete naraziť v našich obchodoch nepoužívajú tak kvalitné materiály a technológie, ako tí prémioví.

Tabuľka s hodnotením zimných pneumatík pre rok 2021 | Credit: www.tiresvote.com
Zdroj: ADAC


Samozrejme to neplatí vždy, no vo väčšine prípadov áno. Takýto druh pneumatík nie je vhodný na používanie. Jednak testy dokazujú, že vlastnosti týchto gúm sú v porovnaní s prémiovými výrobcami podstatne horšie. Na druhú stranu ani materiál, z ktorého sú vyrobené nemusí vždy spĺňať požiadavky. Možno si teraz poviete, že ten meter alebo dva pri brzdení nehrá žiadnu úlohu. Mýlite sa! Aj ten meter alebo dva môže byť hranicou, ktorá ochráni vás alebo chodca pred stretom s autom alebo pred vážnou nehodou.

Navyše čínski výrobcovia častokrát nedbajú na efektivitu vzorky či kvalitu materiálu. Jednoducho zoberú to, čo už niekde videli a snažia sa to vzhľadovo skopírovať. Preto je naše odporúčanie nasledovné. Pri kúpe novej pneumatiky určite nešetrite. Koleso a pneumatika samotná je totiž primárnym prvkom bezpečnosti auta. Môžete mať stovky bezpečnostných asistentov, ktoré vám dopomôžu s pocitom bezpečnosti. Pokiaľ však trhnete volantom alebo dupnete na brzdu, je to práve pneumatika, čo na seba preberá všetku zodpovednosť za vašu bezpečnosť.

Pri kúpe novej pneumatiky určite nešetrite. Hlavne nesiahajte po čínskych kúskoch
Zdroj: Pixabay


Zlatá stredná cesta? Nie vždy je to tak

Na záver máme ešte malé zhrnutie celoročných gúm. Je pravda, že vývoj v tejto oblasti sa v posledných rokoch značne posunul. Avšak celoročná pneumatika je pneumatika, ktorá si na seba preberá časť schopností letnej a časť schopností zimnej gumy. To znamená, že ani v jednom sezónnom období nespĺňa predpoklady na 100%.

Jej materiál je odladený tak, aby fungoval v teplotách mierneho pásma. Preto sa v horúcich letných mesiacoch nemôžete dokonale spoľahnúť na jej vlastnosti a taktiež vás nemusí podržať ani v mrazivých zimných mesiacoch. Celoročnú pneumatiku môžu využívať ľudia, ktorí primárne jazdia v meste, kde je teplota o niečo vyššia, ako inde. Taktiež vo veľkých mestách býva údržba ciest lepšia, ako vo vidieckych oblastiach. Naopak, používanie celoročnej gumy v zime sa vyslovene neodporúča obyvateľom oblastí s nízkymi teplotami a neupravenými cestami.

 

Autor: David Hecl

Zdroj: autoviny.sk