kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Pozor! Podľa zákona môže od 1.1.2022 niektoré opravy na aute robiť len autorizovaný alebo nezávislý autoservis!

Za nerešpektovanie zákona hrozia astronomické pokuty!


Od 1. januára tohto roka vstúpila do platnosti novela zákona 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorá mnohých vodičov nepoteší. Podľa nej totiž na aute, ktoré bolo účastníkom dopravnej nehody alebo škodovej udalosti nemôžete vykonávať niektoré druhy opráv doma. Táto informácia nepoteší predovšetkým majiteľov starší áut.

Týka sa to všetkých áut od roku 2005

Zmienený zákon vo svojom paragrafe 45, odst. 1, písm. d) bod 1 a 2 hovorí nasledovné: „Prevádzkovateľ vozidla je povinný vozidlo kategórie M1 a N1 po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ako sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, podrobiť na vlastné náklady odstráneniu vzniknutých chýb v autorizovanej opravovni alebo nezávislej opravovni a následne vozidlo podrobiť pravidelnej technickej kontrole mimo ustanovených lehôt. Platí to pre vozidlá s dátumom prvej evidencie po 1. januári 2005.“


V praxi to znamená, že ak vaše vozidlo bude účastníkom dopravnej nehody, ktorá zasiahla jednu zo zmenených 5 kľúčových oblastí, bez návštevy autorizovaného servisu a následnej technickej kontroly ho nebudete môcť ďalej využívať.

Kto môže takéto auto opraviť?

Zákon navyše presne stanovuje, ktorá opravovňa môže vaše auto opraviť. V jeho paragrafe 47, odst. 7 stojí, že chyby na vozidle vzniknuté pri dopravnej nehode alebo škodovej udalosti môže odstrániť len autorizovaná opravovňa alebo nezávislá opravovňa, ktorá má prístup k informáciám o opravách a údržbe vozidla, vykonáva opravu vozidla na základe týchto informácií a používa požadované technické vybavenie na vykonanie opravy vozidla.

Tento servis vám následne podľa paragrafu 47, odst. 8 vydá tlačivo o danej oprave, s ktorým môžete ísť na technickú kontrolu. Okrem toho musí v archíve daného servisu zostať všetka dokumentácia o servisnom zásahu po dobu 5 rokov. Týka sa to predovšetkým prístupu k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla ku konkrétnej oprave vozidla, dokladov o náhradných dieloch použitých na opravu vozidla a spôsobu vykonania opravy vozidla.


Kedy auto treba vyradiť z evidencie?

Ako upozornil portál noviny.sk, auto, ktoré bude mať počas nehody poškodenú jednu z hlavných bezpečnostných častí nie je spôsobilé na jazdu s tým, že pozastavenie platnosti technickej kontroly sa pritom vykonáva automaticky, bez akýchkoľvek ďalších papierov. Takémuto auto je odobratý technický preukaz a jeho prevádzkovateľ má 180 dní na odstránenie škôd a následnú technickú kontrolu. Ak by to ale nestihol v stanovenom termíne, je potrebné, aby bolo auto dočasne vyradené z evidencie.

Novela zákona sa najviac dotkne majiteľov starších vozidiel, ktorých oprava v autorizovanom servise už nemusí byť rentabilná. Mnohokrát si totiž takýto vodiči nechali vzniknutú škodu vyplatiť poisťovňou a následne si auto doma opravili po vlastnej osi. Tomu je však dnes už koniec. A aby toho nebolo málo, zákon v prípade, že si auto opravíte svojpomocne doma alebo si ho dáte opraviť mimo zmienené opravovne, stanovuje výšku pokuty od 1 000 až do 30 tisíc euro.

Autor: David Hecl

Zdroj: autoviny.sk