kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Príprava motocykla na technickú kontrolu! Ako postupovať a na čo nezabudnúť?

Každý druhý rok zažívajú motoristi stres z návštevy stanice technickej kontroly. Je však dôvod na paniku? Pokiaľ sa o motocykel dobre a pravidelne staráte, tak žiaden. Ak neviete, ako na to, poradíme.

Výhodou motocyklov oproti automobilom je, že ešte stále nemusia u nás absolvovať emisnú kontrolu. Tým zásadne odpadá strach zo stavu katalyzátora a toho, či zvládne dostatočne čistiť spaliny. Jednoduchšia konštrukcia taktiež znamená, že sa kontroluje menej bodov ako na aute.

Preto prinášame šťastných sedem tipov, na čo si pri servise dať pozor, aby ste na technickú kontrolu išli v pokoji a bez strachu.

1. Stav batérie

Podmienkou úspešného absolvovania technickej kontroly je, aby vozidlo prišlo aj odišlo po vlastnej osi. Čiže aby ste ho na stanici vedeli naštartovať. A toto býva častý kameň úrazu. Motocykle akoby sa často zľakli a baterky nechceli naštartovať. Preto odporúčame prekontrolovať dobíjanie a stav nabitia batérie. Prípadne pred príchodom na STK dať batériu na noc na nabíjačku alebo absolvovať s ňou dlhšiu trasu, aby poriadne ožila a vám sa nezastavovalo srdce.

2. Hĺbka dezénu

Pneumatiky predstavujú styčnú plochu motocykla s vozovkou, preto ich treba držať v čo najlepšom stave. Odhalené kordy už veľa priľnavosti neprinesú a radosť z nich nebude mať ani kontrolný technik. Motocykle vybavené motorom, ktorý má zdvihový objem valcov väčší ako 50 cm3 a s konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km/h, musia mať v strede pneumatiky dezén s hĺbkou minimálne 1,6 mm. Menšia hrana, ktorá vám vznikne, ak napríklad jazdíte často po diaľniciach, nie je až taký problém. Vždy si preto skontrolujte hĺbku dezénu a tlak v pneumatikách. Ten býva často vyznačený na zadnej vidlici.

3. Lekárnička

Večná téma. Sledovať dátum exspirácie celej lekárničky? Alebo jednotlivých modulov? A čo ak ju máte ešte v ochrannej fólii a panensky nepoužitú, lebo veď nebolo kedy? Mám ju meniť aj tak? Aktuálny stav hovorí, že pokiaľ je lekárnička v neporušenom stave, tak sa jej exspirácia nekontroluje. Technikov STK a policajtov začne zaujímať až v momente, keď ste niečo z nej použili. Najpodstatnejšie je, aby ste ju mali pri sebe. A ak si nie ste istí, tak neváhajte. Nová lekárnička pre motocykle stojí do 10 eur. Za ten pokoj to stojí.

4. Brzdy

Ovalita, alebo hádzanie kotúčov. Najnovší postrach motocyklistov na STK. Internety sú plné zúfalých otázok, čo to vlastne je, ako sa to meria a čo sa s tým dá robiť. Ide o to, aký účinok má brzda počas otáčania sa kolesa. Či náhodou nemáte pokrivené, prípadne nerovnomerne opotrebované kotúče, čo by sa mohlo prejavovať trasením riadidiel. Pokiaľ niečo také cítite, neváhajte a spravte si servis bŕzd. Ide predsa najmä o vašu bezpečnosť. Okrem toho odporúčame skontrolovať aj bod varu brzdovej kvapaliny, aby vám náhodou pri ostrom brzdení nezvädli brzdy.

5. Buď svetlo!

Motocykle musia svietiť stále, čo zvyšuje tlak na žiarovky. O nutnosti funkčných smeroviek (treba ich aj používať) a brzdových svetiel ani nehovoriac. Takže pred tým, ako pôjdete na STK, skontrolujte, či vám fungujú stretávacie aj diaľkové svetlá, smerovky a brzdové svetlá. Ich výmena bude vždy jednoduchšia záležitosť ako s hanbou odísť z technickej kontroly, lebo sa práve skončila životnosť niektorej zo žiaroviek, prípadne LED-iek.

6. Nepriateľ hrdza

Nosný rám, vidlice, držiaky bočných kufrov, prípadne padacie rámy. To sú miesta, na ktorých sa môže vyskytnúť hrdza. Našťastie, na rozdiel od áut, motocykle v zime veľmi nejazdia, takže slaný roztok z posypov ich ohrozuje výrazne menej. No i tak treba dávať pozor a nezabúdať na pravidelné umývanie aj so saponátom, aby sa nebezpečenstvo jej vzniku minimalizovalo. Ak sa už objaví, odporúčame sa jej čo najskôr zbaviť, aby neznižovala funkčnosť a tuhosť dielcov.


7. Pravidelný servis

Pokiaľ chodíte s motocyklom na pravidelné servisné prehliadky, nemali by ste sa ničoho obávať. V autorizovanom či inom dobrom servise vám technici okrem tradičnej výmeny oleja a filtrov či reťaze a bŕzd priebežne skontrolujú celý stav vášho stroja a upozornia vás, ak začne hroziť akýkoľvek problém. A tým je vždy lepšie pravidelným servisom predchádzať, ako ich následne riešiť. A zlatý tip na záver? Pred návštevou STK si motocykel poriadne umyte. Čistý stroj vyzerá rozhodne presvedčivejšie ako zablatený či špinavý od prachu, oleja a mušiek.

Autor: Martin Šebesta

Zdroj: autoviny.sk