kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Zima býva často testom odolnosti, čo po jej skončení treba na aute skontrolovať

Zima je pre každé auto náročným testom. Po stretnutí s chemikáliami a fenoménu kondenzácie sa musia zrazu vysporiadať s ďalším scenárom - so zvyšujúcimi sa teplotami. Ponúkame tipy, čo sa oplatí skontrolovať, aby vám auto vydržalo čo najdlhšie.

Je pravda, že ľadová kráľovná sa svojej moci ešte úplne nevzdala, dokazujú to ranné mrazivé teploty v niektorých častiach našej krajiny. Bez ohľadu na to už jar nedočkavo klope na dvere a skôr či neskôr nastúpi v plnej sile. Navyše sa môže stať to isté, čo sa deje posledné roky - ani sa nenazdáme, a príjemné jarné počasie sa veľmi rýchlo prehupne do horúčav, ktoré môžu zaťažiť nielen ľudský organizmus, ale aj ten oceľový na štyroch kolesách.

V tomto období by ste sa mu preto mali povenovať o čosi dôkladnejšie. Niektoré úkony dokážete zvládnuť aj sami, iné si zasa vyžadujú prehliadku v servise. Ak budete mať šťastie, možno práve v tomto období narazíte na servis, autorizovaný alebo neznačkový, ktorý vám ponúkne cenovo zvýhodnený servisný balíček zameraný na údržbu po zime. Na čo by ste sa ale po zime mali zamerať vy?

Dôkladné umytie

Samoobslužné autoumyvárky v posledných dňoch zažívajú nával vodičov, ktorí využívajú pekné počasie a po zime dávajú svoje autá do poriadku. A to je dobre. Mnohí však zabúdajú na jednu dôležitú časť automobilu - jeho podvozok, iní mu zasa majú tendenciu dopriať príliš intenzívnu a de facto nesprávnu starostlivosť. Treba podvozok naozaj čistiť? Áno, odporúča to prakticky každý zdroj, ktorý sa týka umývania automobilov. Kombinácia posypovej soli a dlho ukladanej špiny môže byť ideálnym prostredím pre vznik hrdze, ktorý sa dal oddialiť.

Pozor na to, kde sa rozhodnete auto umyť. Automatické umyvárne majú rozhodne svoje čaro, nakoľko vyčistia auto za primeranú cenu a bez námahy. Prinášajú však aj určité riziká. To najdôležitejšie sa spája so starostlivosťou a údržbou, za ktorú zodpovedá prevádzkovateľ. Vo všeobecnosti platí, že najmenej škôd napáchajú čerstvo vymenené penové kefy. Uznávame však, že laik to v podstate nemá šancu rozpoznať.
Najväčšie škody však dokáže automatická linka spôsobiť na silno znečistenom vozidle. Vždy si voľte program, ktorý obsahuje aj predumytie alebo opláchnutie vozidla pred samotným čistiacim procesom. Otázka za milión ale znie, do akej miery je predumytie účinné. Ak je auto veľmi znečistené, nemusí to stačiť a rýchla rotácia kefy v kombinácii s prachom a blatom je účinnejšia než akýkoľvek brúsny papier. Pokiaľ si nie ste istí, radšej najprv vozidlo opláchnite ručne, napríklad, na wapke a až následne použite automatickú umyváreň

Skontrolujte stierače

Aj keď inžinieri stále vyvíjajú nové technológie, ktoré pôsobia občas ako vystrihnuté z 22. storočia, niektoré kľúčové komponenty majú stále kúsok prehistorickej DNA. Jednoduchý elektrický motorček je mechanicky spojený s radom článkov a tyčí, ktoré sú spojené s ramenami stierača. A pritom vám ako vodičovi stačí ťuknúť do páčky pod volantom a voilá. Najčastejšou príčinou porúch stieračov je pritom naša zábudlivosť. Raz za rok, najmä v rámci prípravy na leto, by bolo dobré ich skontrolovať a poprípade vymeniť. Je to určite lepšia alternatíva ako zostať bez čistého čelného okna v najnevhodnejšej chvíli - napríklad v búrke uprostred diaľnice.

Brzdová kvapalina

Brzdová kvapalina slúži ako prostredník medzi brzdovým pedálom a piestikmi, pôsobiacimi na platničky kotúčových, resp. segmenty bubnových bŕzd. Zatlačením na pedál stúpa v okruhu tlak, ktorý je pri väčšine automobilov ešte zvýšený pomocou posilňovača. Mala by sa meniť asi raz za dva až tri roky. V prípade pochybností je možné ju otestovať na obsah vody. Ak jej množstvo prekročí istú hranicu, výmena je nevyhnutná. Úkon si vyžaduje návštevu servisu, napríklad pri automobiloch s ABS sa mechanik bez špeciálneho zariadenia prakticky nezaobíde. Nie je však náročný na čas, trvá asi pol hodinu, ani na materiál.

Kontrola nemrznúcej zmesi

Samostatne stojí za zmienku nemrznúca zmes. Sú tu dva body, ktoré si treba odsledovať - hladina kvapaliny a ventil na uzávere nádrže alebo chladiča (v závislosti od auta). Pri náhlych zmenách teplôt môže tento prvok začať pracovať nesprávne, takže s nástupom leta je lepšie vymeniť uzáver, pretože stojí "centy" a problémy s ním môžu viesť k opravám za viac ako stovky eur. Čo sa týka hladiny, skontrolujte ju a poprípade pridajte chýbajúcu nemrznúcu zmes. Odporúčame tiež každých 5 rokov vymeniť celý objem kvapaliny, pretože časom stráca svoje vlastnosti.

Motorový priestor

Motor je z hľadiska čistenia azda najháklivejšou súčasťou vozidla. Moderné autá sú plné elektroniky a pokiaľ nepoznáte, ako sú riadiace jednotky chránené pred vlhkosťou, radšej sa do čistenia motora vôbec nepúšťajte alebo elektronické časti zabaľte do igelitu. Rozhodne nečistite motor na vysokotlakovej „wapke“, kde prúd vody môže poškodiť jediný senzor a vozidlo nenaštartuje. Jediné, čo by ste mohli urobiť, je použiť vedro s vodou a špeciálny saponát a veľmi opatrne vyčistiť niektoré časti. Pred čistením nechajte motor poriadne vychladnúť. Vzhľadom na riziká však odporúčame obrátiť sa na odborníkov.

Batéria

Jednou zo slabých stránok po zime je batéria, mnoho ľudí na to však zabúda. Môže sa na nej objaviť hrzda, ktorá sa objavuje v dôsledku kontaktu kovových častí s kyslíkom a inými činidlami. Preto sa aj veľmi kvalitný elektrický kontakt dôsledkom prirodzených oxidačných reakcií zhoršuje. Ak sú napríklad kontakty vyrobené z rôznych kovov, vzniká medzi nimi rozdiel galvanického potenciálu, čo tiež vedie k predčasnej oxidácii povrchu.

Hrdzavé svorky je možné vyčistiť mechanicky pomocou hrubého, vlhkého materiálu, malej kovovej kefy alebo nožíka. Samozrejme, až keď batériu vyberiete z motorového priestoru. Okrem čistenia je potrebné z povrchu baterky odstrániť nečistoty, pretože môžu reagovať s vylučovanými plynmi a nepriaznivo pôsobiť na povrch svoriek.

Pneumatiky

Mali by ste vedieť, že prezuť zo zimných na letné niekedy nestačí. Predtým, ako sa rozhodnete pneumatiky uskladniť, mali by ste si vyhradiť niekoľko minút na ich preskúmanie. Pozornosť by ste mali sústrediť na prípadné poškodenia alebo cudzie predmety v dezéne. Ak nájdete trhliny alebo iné deformácie, vedzte, že daná guma už nie je na jazdu bezpečná a tak ju nemusíte ani nasadiť, ale kúpiť rovno novú sadu (minimálne na jednu nápravu).

Geometria

Pokiaľ máte nerovnomerne opotrebované pneumatiky, obvykle to signalizuje porušenú geometriu. V zásade nemusí mať tento problém žiadne katastrofálne dôsledky, ale rozhodne ide do peňazí. Minimálne potrebou kúpiť nové pneumatiky. V tom horšom prípade môže nerovnomerné zaťaženie podvozku poškodiť oveľa dôležitejšie komponenty, napríklad zavesenie či systém pruženia.

Autor: redakcia Auto Bild

Zdroj: autobild.pluska.sk