kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Už tento rok budú čierne skrinky v autách povinné. Čo budú sledovať a koľko to bude stáť?

Každé nové auto bude musieť obsahovať čiernu skrinku a ďalších 8 systémov. Už vieme, čo všetko tieto nové zariadenia zaznamenajú a aký to bude mať zmysel.

Nové povinné funkcie zachránia tisíce životov

Nehody v krajinách EÚ každý rok stoja približne 100 miliárd eur a tisíce ľudských životov. Preto Európsky parlament minulý rok podporil legislatívny návrh, ktorý má zaviesť deväť nových bezpečnostných systémov pre všetky osobné a nákladné automobily, ktoré boli schválené pre použitie na cestách Európskej únie.

Ide o nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2144, ktoré bolo formálne prijaté k termínu 26. januára 2022 po tom, čo sa skončilo obdobie pripomienkovania. V rámci lehoty na dorušenie pripomienok k návrhu sa apelovalo napríklad na zabezpečenie legislatívneho rámca pre vykonávania technických prehliadok, ktoré budú kontrolovať aj stav týchto čiernych skriniek, aby boli reálne použiteľné počas celej doby používania vozidiel.

Dôležité je upozorniť na skutočnosť, že staršie automobily sú z tejto povinnosti vylúčené, pretože sa novinka bude týkať iba nových modelov.

Odhaduje sa, že vďaka tomuto balíku bezpečnostných opatrení do roku 2038 zomrie na európskych cestách 25 000 ľudí ľudí menej. Pre porovnanie, to je ako celá populácia mesta Topoľčany (údaj z r. 2016).

Nové automobily tak budú po novom obsahovať celú paletu nových povinných funkcií, ktoré podrobne uvádzame v druhej polovici tohto príspevku. Súčasťou tohto balíka sú aj takzvané čierne skrinky v autách (EDR, Event Data Recorder), tie síce nemajú potenciál niekoho preventívne ochrániť, ale pomôžu lepšie objasniť príčiny nehôd na cestách.

Čierna skrinka (EDR) si zapamätá množstvo podrobných údajov

Podľa revidovaných pravidiel EÚ (nariadenie o všeobecnej bezpečnosti) sa systém EDR má stať v polovici roka 2022 povinným pre nové typy osobných automobilov a dodávok (vozidlá kategórií M1 a N1). Anonymizované údaje z EDR sa použijú na účely výskumu a analýzy nehôd, uvádza Európska komisia na svojich webstránkach.

Proces vyhodnocovania je však stále predmetom kritiky, pretože údajne nie je zjednotený a štandardizovaný.

Aké údaje sa uložia do pamäte „čiernej skrinky“? Nedávno sme spoznali podrobný zoznam:

  • rýchlosť vozidla v rozpätí 0 až 250 km/h aspoň 5 sekúnd pred zrážkou,
  • stupeň otvorenia škrtiacej klapky (stlačenie plynového pedálu) do 5 sekúnd pred nárazom,
  • brzdenie do 5 sekúnd pred nárazom,
  • pohyby volantu do 5 sekúnd pred nárazom,
  • zmeny pozdĺžnej a priečnej rýchlosti počas zrážky,
  • stav bezpečnostných pásov (zapnuté / nezapnuté) do 1 sekundy pred zrážkou,
  • otáčky motora,
  • aktivácia systému ABS,
  • uhol sklonu vozidla,
  • prevádzka stabilizačného systému (ako ESP),
  • aktivácia airbagu,
  • stav polohy predných sedadiel (ak mohli ovplyvňovať rozhodnutie počítača aktivovať airbag),
  • stav indikátora systému monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS) v sekunde pred nehodou
  • činnosť tempomatu 5 sekúnd pred nárazom,
  • stav aktívnych asistenčných systémov vodiča (napr. systém udržiavania v jazdnom pruhu).
  • Na rozdiel od čiernych skriniek používaných v lietadlách teda čierne skrinky EDR v automobiloch nebudú zaznamenávať zvuk. Ich použitie teda nebude v rozpore s ochranou osobných údajov, napríklad s GDPR.

Kedy sa to začne?

AKTUALIZOVANÁ INFORMÁCIA: Povinnosť mala vstúpiť do platnosti už v máji 2022, napokon nariadenie nadobúda účinnosť k 6. júlu 2022.

Druhá fáza nastane o dva roky. Od roku 2024 sa už táto povinnosť bude týkať všetkých nových automobilov, teda aj tých, ktoré boli schválené pred júlom 2022. Dôvod je ten, že automobilky budú mať dosť času, aby svoje staršie modely pripravili na montáž EDR - preto v súčasnosti predávané autá majú vo výbave takzvanú predprípravu na čiernu skrinku.

Koľko to bude stáť motoristov?

Ovplyvnia tieto nové predpisy ceny áut? A do akej miery? Analýza nákladov, ktorú vykonalo Združenie distribútorov a výrobcov automobilových dielov SDCM, ukazuje, že sumy sa môžu pohybovať v rozmedzí 70 až 80 eur pri novom automobile, čo sú relatívne nízke čiastky.

Samozrejme, do celej veci budú vstupovať aj ďalšie povinné bezpečnostné funkcie a opatrenia, ktoré sa prirodzene do ceny vozidiel premietnu takisto.

Zvyšovanie cien osobných automobilov je dlhodobý trend, ktorému sa určite nevyhneme ani v blízkej budúcnosti a s ktorým sa jednoducho musíme zmieriť. Na každom živote záleží a ak takéto opatrenia zachránia tisíce až desiatky tisíc životov, nepochybne sa pár stoviek eur investovaných navyše do bezpečnosti vyplatí.

Na zvyšujúcej sa cene nových automobilov nesie svoju podstatnú časť aj situácia vo svete, najmä tri faktory:

  • stále prebiehajúca pandémia ochorenia COVID-19, ktorá prerušuje dodávky materiálov a tovarov pre personálne výpadky,
  • polovodičová kríza, ktorá ešte stále spôsobuje nedostatok čipov a elektronických komponentov potrebných k výrobe nových vozidiel;
  • nedostatok materiálov, ako napríklad hliníka, železa či káblových zväzkov, ktoré sú priam dôsledkom vojny Ruska a Ukrajiny.

Od tohto roka budú povinné aj ďalšie systémy

  • Povinný „obmedzovač“ rýchlosti. Vďaka radarom a mapovým podkladom bude systém poznať rýchlostné limity na cestách. Ak vodič prekročí povolenú rýchlosť, systém ho upozorní vibrovaním plynového pedálu. Na rozdiel od niektorých názorov systém nijako neznižuje rýchlosť vozidla.
  • Povinná predpríprava na alkotester. Ide o štandardizované rozhranie, ktoré uľahčuje inštaláciu dychových analyzátorov blokujúcich naštartovanie motora, ak je vodič pod vplyvom alkoholu. Ide len o uľahčenie montáže a nie o vybavenie áut alkotestermi - to má prísť na rad až neskôr.
  • Systém na sledovanie únavy vodiča. Ide o systém, ktorý analyzuje správanie vodiča. Ak počítač vyhodnotí, že je vodič ospalý, navrhne mu prestávku.
  • Pokročilý systém detekcie rozptýlenia. Ide o systém, ktorý rozpozná úroveň vizuálnej pozornosti, ktorú vodič venuje dopravnej situácii, a v prípade potreby ho upozorní. Funguje podobne ako vyššie popísané.
  • Signál núdzového zastavenia. Rýchle blikanie brzdových svetiel informuje vodičov za nami, že sme začali intenzívne brzdiť, čoskoro bude pre automobily povinný.
  • Detekcia objektov pri cúvaní. Nie je to nič iné ako zadné parkovacie senzory alebo zadná kamera.
  • Pokročilý brzdový systém. Automaticky rozpozná možnosť kolízie a použije brzdový systém na zníženie rýchlosti, čím zabráni alebo zníži závažnosť kolízie.
  • Systém udržiavania v jazdnom pruhu. Ide o systém, ktorý zabraňuje neúmyselnému vybočeniu z jazdného pruhu v prípade, že sú splnené najmä vizuálne podmienky na jeho sledovanie kamerou.
  • Záznamník údajov o nehode, t.j. čierna skrinka v aute. Zhromažďuje údaje o jazde, aby pomohla odhaliť príčiny a okolnosti nehody.

Výber týchto systémov nebol náhodný. EÚ starostlivo analyzovala nehody z hľadiska ich príčin a vybrala systémy, ktoré môžu výrazne zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky pri relatívne nízkych nákladoch.

Je potrebné zdôrazniť, že žiadny z vyššie uvedených systémov, vrátane čiernej skrinky, nebol vytvorený špeciálne s ohľadom na nové nariadenia EÚ. Každý z nich je dostupný už dnes, častokrát už v základnej výbave - napríklad taký systém sledovania únavy vodiča, parkovacie senzory/kamera či pokročilý brzdový asistent. Niektoré automobily majú v základnej výbave už aj aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, teda nielen upozornenie na jeho opustenie.


Autor: Erik Stríž
Zdroj: Európska komisia | Bezpečnosť vozidiel – technické požiadavky a skúšobné postupy na typové schválenie EÚ pre zariadenia na záznam údajov o udalostiach (event data recorders – EDR)