kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Štúdia potvrdila to, o čom hovoríme už roky! Dotykové displeje v autách sú mimoriadne nebezpečné

K ovládaniu dotykových displejov pristupujte opatrne.

Veľká časť výrobcov automobilov sa v súčasnosti zbavuje „staromódnych“ tlačidiel a prepínačov v prospech dotykových infotainmentov. O tom, či je to vlastne dobrý nápad, sme na našom webe už viackrát polemizovali a teraz vyšli na povrch nové dôkazy, ktoré zdôrazňujú riziká pri ovládaní dotykového displeja počas jazdy. S vlastnou štúdiou prišiel švédsky automobilový časopis Vi Bilägare.

V priebehu leta vykonali Švédi rôzne testy na 12 modeloch áut – jedenásť moderných porovnali so starším Volvom z roku 2005, ktorý disponoval klasickými tlačidlami. Samotné testy boli jednoduché: vodiči dostali pokyn, aby sa išli po prázdnej pristávacej dráhe rýchlosťou 110 km/h a popri tom im merali čas pri plnení štyroch úloh týkajúcich sa ovládania informačno-zábavného systému - od nastavenia klimatizácie až po ovládanie rádia.

Švédsky časopis zistil, že Volvo z roku 2005 ďaleko prekonalo moderné autá vybavené displejom infotainmentu, pričom vodiči splnili všetky štyri úlohy do desať sekúnd (300 prejdených metrov).

Najlepší čas v moderných autách predstavoval takmer 14 sekúnd. Samotné výsledky sa pritom dramaticky líšili, v niektorých prípadoch potreboval vodič na zmenu nastavení cez displej viac než 20 sekúnd (600 prejdených metrov).

Aj keď nešlo o najvedeckejšiu metódu s veľkou vzorkou vodičov, výsledné ukazovatele sú viac než jasné. Niet pochýb o tom, že dotykové systémy sú výkonné a obsahujú všemožné funkcie, od 360-stupňových kamier až po pokročilú GPS navigáciu. Keď však rozhrania nie sú efektívne na používanie a ovládame cez ne aj základné funkcie, ako sú stierače čelného skla alebo ovládanie klimatizácie, začína to byť nebezpečné.

Tradičné tlačidlá, gombíky a prepínače majú hmatateľnosť, ktorá umožňuje vodičom ich intuitívne nájsť a pritom sledovať cestu. Šmykľavá dotyková obrazovka nie. Analógové ovládacie prvky sú navyše umiestnené stabilne na jednom mieste, zatiaľ čo dotyková obrazovka môže vyžadovať rôzne prekliky, aby sa vodič dostal k vybranej funkcii.

Autor: Peter Orosz

Zdroj: Futurism.com , autoviny.sk