kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Majitelia naftových áut údajne môžu mať od februára problém s palivami. Kvôli zákazu dovozu ruských palív

Ceny ropy sú stále na vysokej úrovni, no problémom v blízkej budúcnosti môže byť dostupnosť tohto paliva. Vo februári vstúpi do platnosti zákaz EÚ na dovoz palív z Ruska.

Už 5. februára 2023 vstúpia do platnosti sankcie EÚ na ruské palivá. Od tohto dňa platí zákaz dovozu palív z Ruska vrátane motorovej nafty. Medzitým Európska únia donedávna dovážala z tejto krajiny až 40 percent nafty.

Podľa poľských špecialistov ide o veľmi veľký podiel, ktorý bude ťažké nahradiť inými dodávateľmi.

Analytici portálu e-petrol upozorňujú, že problém so získavaním nafty bude oveľa väčší ako so získavaním nespracovanej ropy. O to viac, že takéto palivo potrebuje nielen Poľsko, ale aj ďalšie krajiny v celej EÚ.

Európa môže dovážať ropu z rôznych zdrojov, ale získať hotovú motorovú naftu je možné len od dodávateľa s rafinériou a vhodnou výrobnou kapacitou, ako aj s primeranou cenou.

Obavy nie sú o dostupnosť, ako skôr o ceny

Odborníci na trh s palivami zdôrazňujú, že nafta pravdepodobne nedôjde, no určite bude ešte drahšia.

Nateraz je ťažké odhadnúť, o koľko sa môže zvýšiť cena motorovej nafty. Tento problém sa vyrieši až vtedy, keď bude známe, odkiaľ sa bude palivo dovážať.

Vyššie ceny palív sa premietajú do cien všetkého

Vyššie ceny nafty sa dotknú nielen motoristov s naftovými autami, ale aj všetkých ostatných ľudí. Takmer všetka nákladná doprava je v súčasnosti založená práve na motorovej nafte. Vyššie náklady na palivo sa preto premietnu do nákladov na dopravu a v konečnom dôsledku zasiahnu ceny produktov v obchodoch i služieb, čo spôsobí vyššiu infláciu.

V posledných mesiacoch sa ceny pohonných hmôt veľmi líšili od cien ropy.

„Nikdy sa nestalo, aby hotové palivá dokonale sledovali trend, ktorý udávala surovina, teda ropa. V posledných mesiacoch sa však títo dvaja od seba výrazne vzdialili. Toto správanie nie je úplne nezávislé, ale mnohé z faktorov, ktoré fungovali na surovej rope, vôbec nefungovali na hotových palivách,“ hodnotí situáciu Jakub Bogucki z e-petrol.pl.

Podľa odborníka zavedenie ďalších obmedzení vo februári a cenový strop na nákup ruskej ropy na úrovni 60 dolárov za barel bude mať iba obmedzený vplyv na ceny komodít. Krajiny, ktoré zaviedli limit na ruskú ropu, ju aj tak nechcú kupovať. Podľa analytikov ropa nepôjde ani do Európskej únie, ani do USA.

Rusko preto presmeruje export na východ, pretože tam nachádza pre svoju surovinu odbyt. Či bude môcť do západných krajín vyvážať podobné množstvá ako doteraz, nie je známe. Spolu s cenovým stropom existuje niekoľko ďalších obmedzení týkajúcich sa prepravy, poistenia alebo zaistenia nákladu zakúpeného nad 60 dolárov za barel. To znamená, že dopyt po rope ruského pôvodu bude veľmi obmedzený.

Zdroj: Voľný preklad z Moto.pl: Masz auto z silnikiem Diesla? Od lutego mogą być problemy z paliwem