kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Pneumatiky sú to najhoršie miesto na šetrenie. Toto sú dôvody!

Málokto sa pri pohľade na nové auto zameria na jeho pneumatiky. Sú to pritom práve tie, ktoré do značnej miery určujú jeho schopnosti na ceste. Preto sa na nich nikdy neoplatí šetriť.


Spôsoby, ako ušetriť na nákupe pneumatík, sú v podstate dva: kúpa lacných nových pneumatík a kúpa ojazdených pneumatík z druhej ruky. Ani jeden z nich pri tom nie je dobrý nápad. Prečo?

Než sa pustíme do argumentácie, pripomeňme si zásadný fakt: pneumatiky sú to jediné, čo prenáša sily medzi vaším autom a vozovkou. Nech teda máte akokoľvek dobré auto s tými najvýkonnejšími brzdami a najsofistikovanejším podvozkom, v konečnom dôsledku určujú jeho schopnosť zrýchľovať, brzdiť a meniť smer práve pneumatiky. Preto napríklad montáž väčších brzdových kotúčov či výkonnejších brzdových doštičiek nemá pri aute so zdravou brzdovou sústavou takmer nijaký vplyv na brzdnú dráhu – iba na výdrž bŕzd pri dlhodobo vysokom zaťažení. Dôvodom je, že aj sériová brzdová sústava má väčšinou dostatočný výkon na to, aby brzdení dokázala zablokovať kolesá (vtedy samozrejme zasiahne ABS). Lepšie brzdy teda v tomto ohľade nič nedosiahnu. Naopak, montáž pneumatík s vyššou priľnavosťou môže brzdnú dráhu skrátiť dramaticky. To isté platí o akcelerácii a zatáčaní.

Motoristi pneumatiky podceňujú

Je preto zarážajúce, že pri skúmaní pneumatík ľahko nájdete prémiové autá s výkonnými motormi a dynamickým jazdným potenciálom s pneumatikami s opotrebovaným dezénom, starým dátumom výroby alebo od neznámeho výrobcu. Všetky prostriedky, ktoré automobilka investovala do toho, aby daný model jazdil tak, ako má, teda letia von oknom.

V praxi to znamená, že sa na hranice možností takýchto pneumatík dostane vodič oveľa skôr, teda pri nižšej rýchlosti, a teda väčšia časť manévrov, ktoré za čas užívania vozidla vykoná, sa bude štatisticky pohybovať „na hrane“. To nevyhnutne znamená vyššie riziko nehody.

Hĺbka dezénu: zákon verzus realita

Na Slovensku a vo väčšine okolitých krajín sú predpisy ohľadom pneumatík relatívne laxné, čo je zarážajúce, pretože pneumatiky sú jedným z najdôležitejších prvkov aktívnej bezpečnosti vozidla. Minimálna vyžadovaná hĺbka dezénu letných pneumatík je 1,6 mm a pri zimných sú to 3 mm, pričom samotní výrobcovia pneumatík sa väčšinou zhodujú na tom, že za bezpečnú hĺbku dezénu považujú 3 mm pri letných, resp. 4 mm pri zimných pneumatikách. Dôvodom je pri letných pneumatikách schopnosť odvádzať vodu. Pri rýchlosti 80 km/h sú nové pneumatiky s hĺbkou dezénu 8 mm schopné odviesť až 30 l vody za sekundu.


Testy Continentalu ukázali, že brzdná dráha pneumatík s 3 mm dezénom sa pri brzdení z 80 km/h na mokrej vozovke oproti novým zvýšila o 2,2 metra. Pri dezéne s hĺbkou 1,6 mm sa však predĺžila až o 6,8 metra, teda o 24 %. Zostatková rýchlosť v momente, kedy auto na nových pneumatikách už stálo, bola až 36 km/h, čo už môže byť pre chodca smrteľné. Pri hĺbke dezénu pod 3 mm je riziko akvaplaningu oveľa vyššie a navyše k nemu dochádza v oveľa nižších rýchlostiach, takže „dojazdievať“ letné pneumatiky na ich minimálnu hranicu určite neodporúčame a zdôrazňujeme, že vodič musí prispôsobiť rýchlosť jazdy na mokre stavu pneumatík, na ktorých jazdí.

Pozor na vek!

Vek pneumatík je tiež dôležitý faktor, o ktorý sa ale úrady nezaujímajú. Pri správnom skladovaní sa aj 5-ročné pneumatiky môžu považovať ako nové, avšak po 10 rokoch od výroby by sa mala podľa Continentalu vymeniť akákoľvek pneumatika bez ohľadu na zvyšnú hĺbku drážky.

Vek pneumatiky zistíte pomocou DOT kódu na jej bočnici. Je to štvormiestne číslo, kde prvé dvojčíslie určuje týždeň a druhé dvojčíslie rok výroby. Napríklad DOT 3521 znamená, že daná pneumatika bola vyrobená v 35. týždni roku 2021.

Nie je pneumatika ako pneumatika

Vráťme sa späť k šetreniu na pneumatikách. Kúpa nových pneumatík je dobré rozhodnutie, avšak vzhľadom na to, čo všetko pneumatiky ovplyvňujú a aký majú vplyv na bezpečnosť, by sme sa nemali ulakomiť na to najlacnejšie, čo nájdeme na internetovom obchode. Často sú to čínske alebo iné neznáme značky a stačí si pozrieť nezávislé testy pneumatík, aby ste zistili, že väčšina z nich je vyslovene nebezpečná. Rozhodne teda neplatí, že akákoľvek nová pneumatika je dobrá pneumatika. Pre odolávanie akvaplaningu možno, ale jazda je oveľa komplexnejšia. Pneumatika musí nielen odvádzať vodu v daždi, musí mať dostatočnú priľnavosť na suchom aj mokrom povrchu, pričom jej konštrukcia a dizajn bočníc zas výrazne ovplyvňujú celkový balans auta a jazdné vlastnosti. Veľmi lacné pneumatiky pochybných mien väčšinou končia na konci rebríčkov porovnávacích testov a s riadnym odskokom. Napríklad letná pneumatika Double Coin DC99 (nie, ani my :-) ) mala v nezávislom teste letných pneumatík portálu Tyre Reviews na mokrom povrchu brzdnú dráhu 46,6 m z 80 km/h.

V danom teste zvíťazila pneumatika Continental PremiumContact 7 s brzdnou dráhou 31,58 metra. To je rozdiel takmer 14 metrov!!! Aj druhá najhoršia pneumatika v tejto disciplíne, Nankang Econex NA1, mala brzdnú dráhu 39,61 metra. To znamená, že medzi predposledným miestom, reprezentovaným už zabehnutou „budget“ značkou a posledným miestom s pneumatikou od u nás neznámeho čínskeho producenta je rozdiel až 7 metrov! V tomto prípade nebola oslňujúca dokonca ani odolnosť proti akvaplaningu, kde Double Coin začal plávať pri rýchlosti o 10 km/h nižšej než Continental a od druhého najhoršieho mal odstup takmer 8 km/h! A rovnako to vyzeralo pri všetkých dynamických disciplínach, s poznámkou od testovacieho jazdca, že jazdné vlastnosti tejto pneumatiky boli priam nebezpečné. Preto keď už chcete na pneumatikách šetriť, sledujte aspoň testy pneumatík a vyberte si jedného zo známych výrobcov s čo najlepším pomerom jazdných vlastností a ceny. Keď si však náklady na pneumatiky rozpočítate na roky, zistíte, že investícia do toho najlepšieho na trhu vás vyjde ročne iba o pár eur viac. Myslíme si, že za vyššiu bezpečnosť to jednoznačne stojí.

Jazdené pneumatiky

Internetové bazáre sú plné jazdených pneumatík za dobré ceny. Môžete tu nájsť aj skutočne prémiové modely s dobrým dezénom. Loviť v týchto vodách však taktiež neodporúčame.

Prvým dôvodom je už spomínaný vek pneumatiky, ktorý mnoho predajcov neuvádza. Internetoví obchodníci s jazdenými pneumatikami ich taktiež nemusia správne skladovať. Vonku a nebodaj na slnku pneumatika zostarne oveľa rýchlejšie než v tmavom sklade so stálou teplotou a vlhkosťou.

Najmä však treba mať na pamäti, že na jazdené pneumatiky neexistuje žiadna záruka a prakticky nemáte šancu si preveriť, či nie sú pneumatiky nejako poškodené. A nehovoríme o defekte, ktorý zistíte ľahko. Pneumatika môže mať poškodenú bočnicu alebo vnútornú štruktúru, čo neodhalíte. Niektoré chyby sa môžu ukázať až po nazutí na ráfik a nahustení (napríklad bubliny), ovalita sa prejaví až pri jazde a zlomená či poškodená bočnica alebo vnútorná konštrukcia pneumatiky sa môže prejaviť až v momente, keď budete musieť vykonať vyhýbací manéver. Preto by sme radšej spravili vyhýbací manéver pred kúpou jazdených pneumatík a zainvestovali do kvalitného nového obutia z overeného obchodu.

Dobré nové pneumatiky neoľutujete
Nová pneumatika totiž ponúka optimálne fyzikálne vlastnosti, ktoré umožňujú čo najefektívnejšie využívať kontaktnú plochu s vozovkou. Nová pneumatika radikálne znižuje riziko šmyku, skracuje brzdnú dráhu vozidla a umožňuje mať vozidlo pod kontrolou v širšom spektre situácií.


Nové modely pneumatík navyše prinášajú nové technológie, ktoré dokážu lepšie skĺbiť protichodné vlastnosti (napríklad priľnavosť na suchu a valivý odpor) a prispôsobujú sa novým trendom v automobiloch. Napríklad pneumatika Continental PremiumContact 7, ktorú sme spomínali vyššie ako víťaza porovnávacieho testu, bola špeciálne vyvíjaná pre zvýšenie presnosti ovládania vozidla na mokrej aj suchej vozovke. Vďaka zmesi RedChili a technológii adaptívneho dezénu vás táto pneumatika môže vziať kamkoľvek bez toho, aby ste museli opustiť vašu komfortnú zónu. Nová zmes RedChili v PremiumContact 7 umožňuje preskočiť akúkoľvek fázu zahrievania a dokáže preniesť maximálnu brzdnú silu hneď od začiatku jazdy.

Iné nové generácie pneumatík ponúkajú podstatne dlhšiu životnosť, čím do popredia vystupuje aj ekonomická zmysluplnosť. Pneumatika Continental UltraContact má už v slogane, že je vyrobená tak, aby vydržala. O ďalší nákup nových pneumatík sa nebudete musieť starať veľmi dlho. Vďačí za to nemeckej technológii UltraShield a použitiu úplne novej zmesi YellowChili.

Vysoký počet jedinečne tvarovaných lamiel zvyšuje účinnosť odvodu vody, znižuje riziko akvaplaningu a skracuje brzdnú dráhu v daždi. O výrazné zníženie hlučnosti sa stará aj špeciálne tlmenie hluku v drážkach behúňa.

Výhodou týchto pneumatík je dostupnosť pre široké spektrum automobilov od mestských kompaktov so 14-palcovými kolesami až po prémiové SUV s ráfikmi s priemerom 20 palcov. Model Continental PremiumContact 7 sa ponúka v rozmeroch 16 až 21 palcov, vďaka nadštandardnej odolnosti a kilometrovému výkonu budete môcť jazdiť na jednej sade pneumatík veľmi dlho.

Na pneumatikách rozhodne nešetrite. Nezabúdajte, že v aute možno často nie ste sami a od vašej schopnosti zabrzdiť môže závisieť nie len váš život a zdravie, ale aj životy a zdravie iných.

Autor: Juraj Hrivnák
Zdroj: autoviny.sk