kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Koľko vlastne stojí servis elektromobilu? A čo ak treba meniť baterku?

Nazreli sme do súčasnosti i budúcnosti, ale aj do zákulisia elektrických vozidiel VW.


Volkswagen stále rozširuje svoje portfólio elektrických vozidiel, čo znamená, že sa musia adaptovať aj servisy a celá sieť musí poskytovať aspoň základné možnosti opráv automobilu s týmto pohonom. Ale stále pokračuje nielen v zlepšovaní služieb, ale aj v pridávaní modelov. Noviniek bude za najbližších pár rokov niekoľko, pričom elektrickú budúcnosť automobilky už asi ťažko odvrátiť.

Doterajšie portfólio sa postupne zmení a dostane efektívnejšie pohonné jednotky, ale zároveň prinesie aj nový informačno-zábavný systém. Radenie sa presunie na štýl, ktorý aktuálne presadzuje ID.Buzz. Bude na paličke pod pravou rukou na stĺpiku riadenia. Z noviniek, ktoré automobilka oznámila je napríklad ID.3 GTX s výkonom 210 kW (286 k) iba na zadné kolesá. Menší model ID.2 bude zase na trhu ako predokolka, nie zadokolka. Koncom budúceho roka očakávame aj Volkswagen ID.Buzz s predĺžením rázvorom a tiež jeho pohonnú sústavu v kratšej verzií. Nové modely využijú informačno-zábavný systém MIB4. Tieto noviny sú ale už známe dlhšie. Treba len počkať a postupne sa objavia všetky a mnohé ďalšie, vrátane ID.7 a jeho kombi verzia. V súčasnosti je teda zaujímavejší servisný prístup.


Zdroj: jm


Tak ako v prípade akejkoľvek inej automobilky ponúkajúcej elektromobily musí mať aj Volskwagen niekoľko vyškolených ľudí. Štandardným školením prechádza vlastne každý. Extrémny prípad je, že elektrické školenie musí absolvovať aj upratovač/upratovačka. Aj tento personál sa totiž pohybuje po dielni okolo opravovaného auta. Tu však treba poznať niekoľko úrovní servisných pracovníkov. Tým druhým stupňom, po klasickom školení, je vysokonapäťový technik. V každom servise Volkswagenu je minimálne jeden, lepšie však dvaja, kvôli zastupiteľnosti. Vysokonapäťový technik dáva auto do beznapäťového stavu, ale do tohto stavu sa auto vie dostať aj samo po nehode, keď exploduje pyrotechnická nálož v batérií a odpojí ju od okruhu.

Ďalším stupňom je vysokonapäťový inžinier, ktorého funkcia je spojená s dodatočným vybavením servisného centra. Zatiaľ sú na Slovensku štyri centrá ponúkajúce tieto možnosti. Sú v Bratislave, Dunajskej Strede, Banskej Bystrici a v Košiciach. Výbava na otvorenie podobného centra stojí totiž až 60 000 €, ale aj tak majú ďalšie pribúdať.

Zdroj: jm


Ďalším bodom je samotný servis. Pravidelná údržba elektrického vozidla pozostáva hlavne z kontroly všetkých komponentov a hlavne z kontroly batérie. Batériu v servise kontrolujú už pri zdvihnutí z dôvodu poškodení z prípadných nárazov. Spodná časť batérie je kovová a samotný plech chrániaci moduly stojí 372 €. Ak by bol zlý modul, tak je možné ho vymeniť, jeden stojí 2 300 € a v aute ich je 12. Teda aspoň v tom, čo má využiteľnú kapacitu batérií 77 kWh. Po dvoch rokoch vlastníctva auta je stanovené, že servisná prehliadka má 1,8 normohodiny, a keď sa 4 rokoch mení aj chladivo, tak je treba rátať s 2,3 normohodinami. Pri servisnej prehliadke sa kontrolujú aj zadné bubnové brzdy, samozrejme. Tie sú pre elektromobil, ktorý využíva najmä rekuperáciu, celkom vhodnou možnosťou. Sú nielen lacnejšie na údržbu z dlhodobého hľadiska, ale zároveň šetria krútiaci moment. Znižujú totiž zaťaženie až o 4 Nm. Možno to nevyzerá ako veľa, ale každý kúsok sa predsa ráta. Pri kontrole sa technici zameriavajú tiež na čistotu a suchosť zásuvky na nabíjanie.

AUTOR: © Zoznam/jm
Zdroj: podkapotou.sk