Slovensko zaznamenalo medziročne až tretinový nárast počtu nabíjacích bodov. Za zvyškom Európy napriek tomu zaostávame.
Najviac nabíjačiek sa nachádza v Bratislavskom kraji.
Ako je na tom zvyšok Slovenska?
Slovenská nabíjacia sieť sa medziročne opäť o niečo zväčšila. Aj napriek celkom slušnému percentuálnemu nárastu, za európskym priemerom zaostávame. Ide pritom o kľúčový prvok, ktorý mnohých možných majiteľov neustále odrádza od kúpy elektrického alebo plug-in hybridného auta. Koľko aktuálne máme na Slovensku nabíjacích bodov pred nedávnom odhalila Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Medziročne sme totiž zaznamenali pomerne slušný nárast.
Až 33% nárast
Ako uvádza SEVA na svojich oficiálnych stránkach, k dňu 30.9.2023 bolo na Slovensku nainštalovaných až 1748 nabíjacích bodov na celkovo 724 lokalitách. Toto číslo pritom predstavuje medziročný nárast až o 33% čo sa samotných nabíjacích bodov, čiže konektorov, týka. Počet nabíjacích lokalít sa za sledované obdobie zvýšil o 30%. Problémom je však aj naďalej dostupnosť nabíjacej siete v blízkosti medzinárodných dopravných koridorov.
Patrik Križanský, riaditeľ SEVA, uvádza: „Zaznamenali sme pozitívny trend v rozvoji nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, ktorému pomáhajú aj výzvy z Plánu obnovy a odolnosti pre samosprávy a právnické osoby, ale nemôžeme si dovoliť zaspať na vavrínoch ani poľaviť v tempe výstavby. Kým v niektorých západných krajinách je nárast počtu nabíjačiek až exponenciálny, my pridávame nové lokality len veľmi pozvoľna.“
Najviac nabíjačiek je tých pomalých
Z hľadiska celkového množstva až 1155 nabíjacích bodov pripadá na AC nabíjanie s výkonom do 22 kW. Nasleduje 434 nabíjacích konektorov DC s výkonom do 50 kW. Okrem toho SEVA na našom území eviduje 127 nabíjacích bodov DC s výkonom 150+ kW a napokon len 32 DC konektorov s výkonom aspoň 350 kW.
Jednotlivé lokality sú pritom po Slovensku rozmiestnené pomerne homogénne. Na druhú stranu však z pohľadu jednotlivých krajov vidíme väčšie zastúpenie nabíjačiek v okolí krajských miest. Vo vidieckych oblastiach alebo v oblastiach s nižším počtom obyvateľov nabíjačky stále vo väčšine prípadov absentujú. Z pohľadu percentuálneho zastúpenia nabíjacích bodov z celkového množstva nabíjačiek na Slovensku neprekvapivo vedie Bratislavský kraj. Tu sa nachádza až 21% zo všetkých lokalít. Pomerne prekvapivo nasleduje Prešovský a Košický kraj, kde je 14% respektíve 13% všetkých lokalít.
Na diaľnice sa stále zabúda
11% zastúpenie majú Nitriansky a Žilinský kraj, no a na samom chvoste je Trenčiansky, Banskobystrický a Trnavský kraj zhodne po 10%. V súvislosti s pokrytím dôležitých dopravných koridorov Križanský upozorňuje: „Problém vnímame najmä v dostupnosti ultrarýchlej nabíjacej infraštruktúry popri diaľniciach. Ak chceme znížiť objem emisií z cestnej dopravy, musíme vybudovať kapacity pre nabíjanie na hlavných ťahoch. Je preto nevyhnutné, aby sme sa sústredili na rýchlejšiu výstavbu nabíjacích staníc najmä v kritických oblastiach, ako sú diaľničné koridory.“
Autor: David Hecl
Zdroj: autoviny.sk