kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Do Chorvátska by mohli počas dovolenkovej sezóny jazdiť autovlaky.

Stočením kilometrov na odometri sa hodnota vozidla zvýši v priemere o 3000 až 5000 eur.

Siahnuť na pumpe po nesprávnej tankovacej pištoli nie je zasa až taká tragédia. Heslo znie: len žiadnu paniku.


Poslanci prerokujú zníženie daňového zaťaženia autodopravcov zrýchlene

Moderné autá sú dnes už štandardne dodávané so systémom štart-stop, ktorý by v ideálnom prípade mal šetriť spotrebu a znižovať emisie vozidla. Mnohých motoristov však viac než ekológia trápia veci týkajúce sa životnosti a spoľahlivosti systému. Akú úlohu pri fungovaní štart-stopu zohráva akumulátor, v čom sa líši od obyčajnej batérie a vyžaduje vôbec nejakú údržbu? Porozprávali sme sa o tom so zástupcom značky Exide, Ing. Gorazdom Šimkom.

Na čo si dať pozor v súvislosti so štart-stop autobatériou, v čom sa líši od klasickej autobatérie?

Rozdiel je hlavne vo funkcii. Štart/stop batéria okrem častého naštartovania motora vozidla musí zvládnuť aj zásobovanie všetkých palubných spotrebičov elektrickou energiou v čase, keď je motor vypnutý. Odolnosť voči takejto cyklickej práci a schopnosť sa rýchlo opätovne nabiť sú hlavné rozdiely voči konvenčnej štartovacej batérii, ktorá motor naštartuje zvyčajne len raz, počas jednej jazdy vozidlom.

 

Aká je životnosť štart-stop autobatérie?

Bežný motorista vníma životnosť autobatérie ako kategóriu času, zvyčajne v rokoch. V ich priebehu batéria obvykle urobí nejaké množstvo nabíjacích a vybíjacích cyklov, na ktoré je navrhnutá výrobcom. To, či dosiahne hranicu životnosti skôr, alebo neskôr, však závisí od priebežného stavu jej nabitia. Pokiaľ pracuje v stave neúplného nabitia (a to je v súčasnosti u väčšiny vozidiel), dosiahne batéria túto hranicu podstatne skôr. Priemerná životnosť autobatérií v EU (aj tých pre vozidlá so štart/stop funkciou) je približne 5-6 rokov. Rozdiel je však v práci, ktorú vykoná konvenčný, resp. štart/stop akumulátor počas rovnakého obdobia.

 

Pomáha autobatérii občasné vypínanie štart-stop systému?

V zásade nie, nepomáha. Moderné vozidlá so systémom štart/stop sú vybavené riadiacimi jednotkami, ktoré počas jazdy strážia úroveň spotreby PHM, produkovaných emisií CO2, resp. NOx tak, aby boli vždy čo najnižšie. V kombinácii s inteligentnými alternátormi v takom prípade aj počas jazdy často odpájajú z okruhu dobíjanie batérie v čase, kedy vozidlo potrebuje energiu na iné účely, či už ide o jeho dynamiku, výkon, efektivitu spotreby a emisií, bezpečnosť, komfort na palube apod. Aj keď vodič vypne funkciu vypínania štartovania motoru vozidla, v zásade nezmení charakteristiku práce s energiou a jej tokmi na palube vozidla. To znamená, že v podstate nezlepší dobíjanie akumulátora a ani zásadne nepredĺži jeho životnosť. Riadiace jednotky vozidla totiž v čase, keď akumulátor nemá dostatok energie na naštartovanie, pri zapnutom systéme štart/stop motor nevypnú a nechajú ho bežať, aby neohrozili základnú funkčnosť vozidla a hlavne bezpečnosť jeho posádky.

Mal/a by som niečo priebežne kontrolovať? (Napríklad pred zimou)

Áno, aj napriek tomu, že väčšina súčasných batérií na trhu sú tzv. bezúdržbové autobatérie. Pojem bezúdržbovosti sa viaže k nutnosti dolievania vody do elektrolytu, v priebehu životnosti batérie. Toto vyriešili producenti akumulátorov zmenou technológie zliatin, z ktorých sa batérie vyrábajú. To, na čo je dnes nevyhnutné sa zamerať, je stav nabitia autobatérie. Ten je, žiaľ, úmerný rastúcej intenzite používania vozidla, najmä na intenzívne a krátke jazdy v meste, alebo jeho blízkom okolí. Aj napriek modernej konštrukcii a zvýšenej odolnosti voči zaťaženiu, sú štart/stop akumulátory vystavené rovnakému riziku predčasného zlyhania ako tie konvenčné, v dôsledku dlhodobého používania v stave nedostatočného nabitia. Dôležité je preto (minimálne pred a po zime) skontrolovať stav ich nabitia. U batérií typu štart/stop je to o to dôležitejšie, že plná funkčnosť systému pomáha predsa znižovať spotrebu PHM, tvorbu emisií a pozitívne vplývať na celkovú ekonomiku jazdy vozidla.

 

Aké nástroje by som mal používať pri kontrole a na čo si dať pri výbere pozor?

Pre súčasné štart/stop vozidlá je okrem už uvedeného stavu nabitia batérie, kľúčové skontrolovať aj schopnosť akumulátora využívať jeho kapacitu na úplnú podporu štart/stop funkcií vozidla. Nestačí len otestovať schopnosť batérie štartovať – tzv. štartovací (skratový) prúd, ale aj jej kapacitu – teda zásobu dostupnej energie batérie, ktorá sa používa v čase, keď je energia z batérie čerpaná (často aj počas jazdy vozidla). Testovať je potrebné aj ďalšiu dôležitú vlastnosť štart/stop batérií, a to schopnosť nabíjať sa v krátkych časových intervaloch, či už využitím špičkových prúdov rekuperovanej brzdnej energie, alebo v závislosti od prevádzkových stavov vozidla a „rozhodnutí“ jeho riadiacej jednotky. Pre takéto testovanie používa Exide tester EBT965P, ktorý okrem uvedeného, skontroluje aj funkčnosť a správnosť štartovacieho a dobíjacieho systému vozidla, so zohľadnením špecifikácií systému štart/stop. Test akumulátora a vozidla je tak komplexný a uspôsobený najnovším použitým technológiám.

Ako správne používať Exide Tester? A je kompatibilný so všetkými štart-stop autami?

Áno, tester je vhodný pre všetky vozidlá, dokonca aj pre tie, ktoré nemajú systém štart/stop. Testovaním totiž porovnáva aktuálny stav batérie, voči jej prevádzkovému optimu z databázy profilov batérií s problémami dostupnosti energie. Tým, že tento nástroj je prispôsobený priebežným aktualizáciám softvéru, neustále zodpovedá najnovším technológiám batérií a vozidiel. Je užívateľsky príjemný, presný vo výsledku meraní, pomáha rýchlo rozhodnúť o ďalšej vhodnosti/nevhodnosti batérie pre dané vozidlo a v kombinácii s aplikáciou na vyhľadávanie nových batérií, prostredníctvom QR kódu, rýchlo odporučí správnu náhradu za pôvodný akumulátor.

 

O problematike autobatérií sme sa rozprávali s Gorazdom Šimkom, manažérom firmy dovážajúcej autobatérie Exide.

 

Autor: Peter Orosz

Zdroj: autoviny.sk

Moderné autá sú dnes už štandardne dodávané so systémom štart-stop, ktorý by v ideálnom prípade mal šetriť spotrebu a znižovať emisie vozidla. Mnohých motoristov však viac než ekológia trápia veci týkajúce sa životnosti a spoľahlivosti systému. Akú úlohu pri fungovaní štart-stopu zohráva akumulátor, v čom sa líši od obyčajnej batérie a vyžaduje vôbec nejakú údržbu? Porozprávali sme sa o tom so zástupcom značky Exide, Ing. Gorazdom Šimkom.

Na čo si dať pozor v súvislosti so štart-stop autobatériou, v čom sa líši od klasickej autobatérie?

Rozdiel je hlavne vo funkcii. Štart/stop batéria okrem častého naštartovania motora vozidla musí zvládnuť aj zásobovanie všetkých palubných spotrebičov elektrickou energiou v čase, keď je motor vypnutý. Odolnosť voči takejto cyklickej práci a schopnosť sa rýchlo opätovne nabiť sú hlavné rozdiely voči konvenčnej štartovacej batérii, ktorá motor naštartuje zvyčajne len raz, počas jednej jazdy vozidlom.

Aká je životnosť štart-stop autobatérie?

Bežný motorista vníma životnosť autobatérie ako kategóriu času, zvyčajne v rokoch. V ich priebehu batéria obvykle urobí nejaké množstvo nabíjacích a vybíjacích cyklov, na ktoré je navrhnutá výrobcom. To, či dosiahne hranicu životnosti skôr, alebo neskôr, však závisí od priebežného stavu jej nabitia. Pokiaľ pracuje v stave neúplného nabitia (a to je v súčasnosti u väčšiny vozidiel), dosiahne batéria túto hranicu podstatne skôr. Priemerná životnosť autobatérií v EU (aj tých pre vozidlá so štart/stop funkciou) je približne 5-6 rokov. Rozdiel je však v práci, ktorú vykoná konvenčný, resp. štart/stop akumulátor počas rovnakého obdobia.

Pomáha autobatérii občasné vypínanie štart-stop systému?

V zásade nie, nepomáha. Moderné vozidlá so systémom štart/stop sú vybavené riadiacimi jednotkami, ktoré počas jazdy strážia úroveň spotreby PHM, produkovaných emisií CO2, resp. NOx tak, aby boli vždy čo najnižšie. V kombinácii s inteligentnými alternátormi v takom prípade aj počas jazdy často odpájajú z okruhu dobíjanie batérie v čase, kedy vozidlo potrebuje energiu na iné účely, či už ide o jeho dynamiku, výkon, efektivitu spotreby a emisií, bezpečnosť, komfort na palube apod. Aj keď vodič vypne funkciu vypínania štartovania motoru vozidla, v zásade nezmení charakteristiku práce s energiou a jej tokmi na palube vozidla. To znamená, že v podstate nezlepší dobíjanie akumulátora a ani zásadne nepredĺži jeho životnosť. Riadiace jednotky vozidla totiž v čase, keď akumulátor nemá dostatok energie na naštartovanie, pri zapnutom systéme štart/stop motor nevypnú a nechajú ho bežať, aby neohrozili základnú funkčnosť vozidla a hlavne bezpečnosť jeho posádky.

Od utorka začína čiastočná uzávera na D1 medzi Hornou Stredou a Dubnicou.

Čo musíte v aute mať a ako sa správať na cestách počas výnimočného stavu v krajine? Rozhodli sme sa dať dokopy to najdôležitejšie z oficiálnych opatrení a niekoľko podstatných rád navyše, ktoré by si každý motorista mal zobrať k srdcu.

Kamery snímajúce parkoviská sú bežnou vecou nielen vo firmách a nákupných centrách. Kameru si môžete zadovážiť aj vy, stojí iba zopár desiatok eur a teoreticky tak viete podať jednoznačný dôkaz usvedčujúci páchateľa v prípade odcudzenia majetku či iného trestného činu. Viete však, ako ju inštalovať, aby ste neporušovali zákony?

Z pred vami idúceho auta odletel kamienok a poškodil vám čelné sklo. Poisťovňa vám však vzniknutú škodu z PZP uhradiť nemusí.

V tomto článku nájdete stručné aj podrobné informácie o tom, aká je povinná výbava automobilov, ako vznikla dezinformácia o novej povinnej výbave a aká je odporúčaná výbava, ktorú by ste mali aspoň zvážiť.

Ak vás počas lockdownu zastaví policajná hliadka a viete, že ste dodržali pokyny z uznesenia, nemusíte mať obavy z pokuty alebo problémov. Rozhodne ale majte v aute nasledovnú výbavu, ktorá vám zaručí bezproblémovosť kontroly. Niektoré položky sú povinné, iné vám odporúčame.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) upozorňuje na dopravné obmedzenia na diaľnici D1 v Bratislave.